شبیه سازی باد در یک منطقه کوهستانی فوق پیچیده به روش پیشبینی عددی هوا در نرم- افزار ورف با دقت بسیار بالا و با استفاده از روش شبیه سازی گردابه های بزرگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه پتانسیل سنجی انرژی باد در مناطق کوهستانی به دلیل سرمایه گذاری بر انرژی های تجدیدپذیر مورد توجه محققان قرار گرفته است. استفاده از روش پیش بینی هوای عددی امکان شبیه سازی باد به صورت واقعی را فراهم می کند. در این پژوهش به کمک این روش و به طور خاص نرم افزار ورف ، باد در ناحیه مارتینی در کشور سوییس شبیه سازی شده است. این شبیه سازی دارای دقت افقی بسیار بالا (100متر) بوده که امکان استفاده از روش شبیه سازی گردابه های بزرگ را فراهم کرده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان موفقیت ورف در شبیه سازی باد و اثر افزایش دقت عمودی و اثر استفاده از دو مدل توربولانسی مقیاس زیر شبکه اسماگورینسکی و مدل انرژی جنبشی توربولانسی 1/5 بوده است. نتایج نشان می دهد که نرم افزار به خوبی قادر به شبیه سازی باد در مقایسه با داده های دریافتی از ایستگاه های اندازه گیری بوده و الگوی روزانه باد را به خوبی تولید کرده است. در منطقه ای که درون دره ای عریض و هموار قرار گرفته، دقت نتایج بسیار بالا بوده ولی در قله کوه ها خطای اندازه سرعت باد زیاد بوده است. در زمان وقوع بیشینه سرعت باد در قله کوه ها، با تغییر مدل توربولانسی مقیاس زیرشبکه از اسماگورینسکی سه بعدی به مدل انرژی جنبشی توربولانسی 1/5، خطا از 22 به 17 متر بر ثانیه و سپس با کاهش ارتفاع عمودی سلول ها از 47 متر به 37 متر، خطا از 17 به 7 متر بر ثانیه کاهش یافته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2329374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!