پیش بینی اضطراب کرونا براساس سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و سرسختی روان شناختی با نقش واسطه ای اجتناب تجربه ای در بیماران مبتلا به مشکلات ریوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

ویروس کرونا به دلیل همه گیری، سرعت و شیوه شیوع سبب ایجاد اضطراب در همه افراد جامعه به خصوص بیمارانی که دارای مشکلات ریوی و تنفسی هستند، شده است. اضطراب کرونا ناشی از ترس افراد به مبتلا شدن خود و یا اعضای خانواده آن ها به ویروس کرونا است.

روش کار

پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران زن و مرد دارای مشکلات ریوی بودند که در نیمه اول سال 1400 به کلینیک امام رضا (ع) شهر قم مراجعه کرده بودند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیارهای ورود و خروج مشخص، 140 بیمار به عنوان نمونه آماری وارد مطالعه شدند. به منظور جمع‌آوری داده ها از مقیاس اضطراب کرونا، پرسشنامه سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت واکر و پرسشنامه سرسختی روان شناختی کوباسا استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد.

یافته ها

براساس یافته های پژوهش سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت 62 درصد و سرسختی روان‌شناختی 39 درصد از کل واریانس اضطراب کرونا را توجیه نمودند. همچنین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و سرسختی روان‌شناختی توانست به واسطه متغیر اجتناب تجربه ای به ترتیب به میزان 71/0 و 46/0 تغییرات اضطراب کرونا را به صورت منفی تبیین نماید.

نتیجه گیری

سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و سرسختی روان‌شناختی می تواند سبب کاهش اضطراب کرونا شود و اجتناب تجربه ای نیز می توانند نقش واسطه ای بر رابطه میان سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و سرسختی روان‌شناختی با اضطراب کرونا داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2331520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!