بررسی تاثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی بر نگهداشت کارکنان دانش محور در یک شرکت دانش بنیان با توجه به نقش میانجیگری مدیریت دانش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش بر نگهداشت کارکنان دانش‌محور در یک شرکت دانش‌بنیان می‌باشد. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و از منظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری، محققین یک شرکت دانش‌بنیان بوده و نمونه آماری 172 نفر از شاغلین که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول فعالیت‌های پژوهشی می‌باشند و از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب‌شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بوده و میزان پایایی به روش آلفای کرونباخ که 898/0 محاسبه شد. یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر، نشان می‌دهد که بین عملکرد مدیریت منابع انسانی و ظرفیت مدیریت دانش و نگهداشت پرسنل دانش‌محور رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بین تناسب فرد و شغل و نگهداشت و تمایل به تداوم فعالیت کارکنان رابطه معنی‌دار وجود دارد. همچنین بین هر یک از عوامل عملکرد مدیریت منابع انسانی جبران خدمات و شناخت ارزش کارکنان، طراحی شغل و ارتقاء شغلی، آموزش و توسعه شغل، مشارکت و ارزیابی عملکرد، محیط کاری رضایت‌بخش و نگهداشت و تمایل به تداوم فعالیت کارکنان رابطه معنی‌دار وجود دارد و بین هریک از فرآیندهای مدیریت دانش (اکتساب دانش، تسهیم دانش و کاربرد دانش و نگهداشت) و تمایل به تداوم فعالیت کارکنان نیز رابطه معنی‌دار وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2331678 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!