بررسی تاثیر تزریق داخل کره ای اتانول 96% در درمان کره های سرد منفرد خوش خیم مقاوم به سرکوب با لووتیروکسین

پیام:
چکیده:
مقدمه
در موثر بودن سرکوب گره های سرد منفرد خوش خیم با لووتیروکسین، اختلاف نظر وجود دارد. تزریق داخل گره ای به عنوان یک روش جایگزین در درمان گره های سرد مطرح است. هدف از این مطالعه بررسی میزان اثر بخشی تزریق اتانول در گره های سردی که به درمان لووتیروکسین جواب نداده بودند و مشخص کردن میزان جواب تزریق اتانول بر گره های خوش خیم با خصوصیت های سیتوپاتولوژیک مختلف است.
موارد
روش ها
50 بیمار دارای گره سرد خوش خیم که به 6 ماه درمان با سرکوب لووتیروکسین جواب نداده اند وارد مطالعه شدند. حجم گره با کمک سونوگرافی محاسبه و سپس تزریق اتانول در سه نوبت به داخل گره انجام شد. حجم گره و اندازه آن توسط سونوگرافی قبل و 3 ماه بعد از تزریق بررسی شد. میزان ارتباط کاهش اندازه گره با ویژگی های بالینی فرد بیمار و ویژگی های سیتوپاتولوژیک گره مورد توجه قرار گرفت.
یافته ها
متوسط حجم گره قبل از درمان با اتانول 20.83±8.37 سی سی و سه ماه بعد از آخرین تزریق اتانول 12.88±8.7 بود (P<0.001). میزان جواب مناسب (کاهش مساوی یا بیشتر از 50%) در 36% از بیماران دیده شد. ارتباط معنی داری بین پارامترهای بالینی و جواب سیتوپاتولوژیک یا اندازه اولیه گره با میزان کاهش در حجم گره به دست نیامد.
نتیجه گیری
تزریق اتانول می تواند به عنوان یک روش درمانی مناسب برای گره های تیرویید که به لووتیروکسین جواب نداده اند، در نظر گرفته شود. کاهش اندازه گره وابسته به سن و ویژگی های سیتوپاتولوژیک گره یا اندازه گره قبل از تزریق با اتانول نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
207
لینک کوتاه:
magiran.com/p233365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!