مقایسه غلظت باقیمانده انروفلوکساسین در شیر کارتیه های مبتلا به ورم پستان بالینی و سالم متعاقب تجویز داخل عضلانی به روش HPLC

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعات فارماکوکینتیکی داروها در بدن حیوانات سالم صورت می پذیرد.  با توجه به این که در شرایط پاتولوژیک میزان نفوذپذیری داروها به فضاهای آناتومیک دستخوش تغییرات می شود، اطلاع از میزان نفوذپذیری آنتی بیوتیک ها در غدد پستانی مبتلا به عفونت می تواند در انتخاب آنتی بیوتیک موثر باشد.  هدف از این مطالعه ارزیابی غلظت انروفلوکساسین در شیر کارتیه های مبتلا به ورم پستان بالینی و سالم پس از تجویز داخل عضلانی تک دوز دارو در گاوهای شیری بود.  برای انجام این تحقیق از 6 راس گاو هلشتاین شیروار مبتلا به ورم پستان درجه 2 بالینی با عامل کلی فرمی، به روش آسپتیک نمونه شیر اخذ و به صورت همزمان در محیط بلاد آگار و مک کانکی کشت داده شد، سپس سویه های کلی فرم جدا شده به آزمایشگاه رفرانس ارسال گردید.  بعد از تایید عامل ورم پستان، انروفلوکساسین 5 درصد (هیپرالونا) با دوز mg/kg B.W 5 داخل عضلانی تزریق شد.  سپس از کارتیه مبتلا و کارتیه ضربدری سالم در زمان های متفاوت نمونه شیر اخذ و برای آنالیز به آزمایشگاه ارسال شد.  باقی مانده های انروفلوکساسین و متابولیت آن، سیپروفلوکساسین به روش استاندارد استخراج شد سپس غلظت داروها با روش کروماتوگرافی مایع با کارکرد بالا (HPLC) اندازه گیری شد.  شرایط کروماتوگرافی شامل فاز متحرک متانول- استونیتریل با نسبت حجمی (v/v) 76:24 به روش ایزوکراتیک با سرعت جریانml/min  1 و شناساگر UV با طول موج 280 نانومتر بود.  نتایج مطالعه ما نشان داد که بین میزان انروفلوکساسین در نمونه های شیر دو گروه در ساعات اندازه گیری شده تفاوت معنی داری وجود ندارد، در حالی که مقدار سیپروفلوکساسین در ساعت 12 در نمونه های شیر اخذ شده از کارتیه ورم پستانی، به طور معنی داری بیش تر از شیر کارتیه های سالم بود.  بر اساس داده های به دست آمده از HPLC می توان نتیجه گرفت که الگوی نفوذ انروفلوکساسین در کارتیه های سالم و مبتلا به ورم پستان بالینی تفاوت معنی داری نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2333748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!