کرامت انسان در اسلام و حقوق بین الملل

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

انسان موجودی متکامل و چند بعدی، دارای توانمندی و سرمایه های بالقوه، باخلقتی پیچیده و دوران زندگی متفاوت، دارای حقیقت و هویتی ارزشمند و مختار بر اعمال، و آگاه بر هستی، ونگران از سرنوشت خود، که بدنبال کمالات نامحدود و دارای قدرت اندیشه و فکر، انتخاب و تصمیم گیری که می تواند جاودانگی را در یابد.
مقرب درگاه الهی و مسجود فرشتگان، که نیازمند راهنمایی و دغدغه اش کشف راه درست زندگی، که مسلح به ابزار شناخت و انتخاب که اگر پیام الهی را درست دریابد و درک درست از خویش داشته باشد و جهان را خوب بنگرد حقیقت زندگی را خواهد یافت.
انسان موجودی نیمه ملکوتی است که دارای کرامت و شرافت ذاتی و در گذر زمان نقش ویژه ای داشته و کلمه ای عام و مختص جنس خاصی نیست بلکه به عنوان افراد نوع انسان،که ویژگی های فطری یکسان و هدف مشترکی دارند که با استفاده از سرمایه های وجودی خود میتوانند به اهداف و آرمان های ایده آل برسند. گرچه در ویژگی های انسانی باهم مشترک اند و خداوند برای هر دو هدف واحدی معین کرده است و هیچکدام بر دیگری برتری ذاتی نداشته و ملاک ومعیار برتری فقط تقوی است.
اما زن و مرد به عنوان انسان در یک نقطه به هم متصل و نقش جدیدی را می پذیرند. گرچه از لحاظ احساسات و عواطف و برخی از خصوصیات روحی و جسمی با همدیگر متفاوت اند اما نقش های مشترکی نیز دارند و باید درک درستی از هم داشته و به تفاهم برسند. علم در معنای مطلق آگاهی است و قرینه اش جهل و نادانی است و علوم در ارتباط باهم اند و اختصاتی دارند که یکی از این رشته ها علوم انسانی است که به تجربه صرف متکی نیست و می تواند از قیاس و عقل و حکمت... کمک گیرد.
باپدید آمدن روابط میان انسان ها، اصولا حقوقی بر این روابط مترتب می شود و با عقد و نکاح رابطه حقوقی بین پسر و دختر به عنوان افراد انسانی ایجاد و معاهده ای دو جانبه اصالتا یا وکالتا شکل می گیرد و اولین کانون حقوقی، حقوق خانواده است و به دنبال این روابط دیگر حقایق در حقوق متجلی می شود و این یک رسم فرا ملتی و ملیتی و جهان محور است ومربوط به زمان ومکان خاص نیست.
کرامت یک واژه عام وکرامت انسان، از مسایل مشترک میان همه ادیان الهی است. تاریخ جامعه بشری مملو از وقایع و حوادث و اتفاقاتی است که برخی از آنها پیشرفت های مادی و معنوی بیشماری به ارمغان آورده و برخی بشریت را به مصایب و خسارات بسیار مبتلا ساخته است. نظریه جامعه شناختی حقوقی، نظریه ای است که مبنا و اساس حقوق را در واقعیت های اجتماعی و دنیاپدیداری جستجو می کند و به جای خلق و ابداع یک نظام هنجاری مبتنی بر فرض و بنا برآن به اراده دولت اهتمام خود را مصروف داشته است. حق کرامت از مصادیق شخصیت محسوب و وجدان حقوقی امری خدادادی است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
887
لینک کوتاه:
magiran.com/p2333880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!