طراحی و تحلیل معادلات ساختاری خواص چند عملکردی پارچه های پلی آمید 6،6 تکمیل شده با نانو ذرات نقره و بوتان تتراکربوکسیلیک اسید با میانجی گری ویژگی آبدوستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحلیل مدل های مسیر و رگرسیونی از جمله تکنیک های زیر مجموعه مدل سازی معادلات ساختاری به حساب می آید که به منظور آزمون همزمان روابط بین متغیرهای پژوهش به کار گرفته می شود. هدف این پژوهش بررسی تکمیل با نانوذرات نقره و بوتان تتراکربوکسیلیک اسید بر خواص رنگ پذیری بدون حضور اسید، ضدباکتری و تغییر رنگ پارچه های پلی آمید 6،6 با مطالعه نقش میانجی گری ویژگی آبدوستی می باشد. برای این منظور، غلظت های مختلف نانو ذرات نقره و بوتان تتراکربوکسیلیک اسید توسط نرم افزار دیزاین اکسپرت براساس طرح مرکب مرکزی مورد توجه قرار گرفته شده است. خواص ضدباکتری پارچه های تکمیل شده با دو نوع باکتری گرم مثبت استافیلیکوکوس آریوس و گرم منفی اشریشیا کولی مورد ارزیابی قرار گرفته است. خاصیت آبدوستی توسط اندازه گیری زمان جذب قطره اندازه گیری شده و تاثیر آن به عنوان متغیر میانجی گر بر ویژگی های رنگ پذیری با بهره گیری از رنگینه اسیدی قرمز 81 و تغییرات رنگی حاصله بررسی شده است. نتایج حاصله نشان می دهد که تکنیک تحلیل مدل های مسیر و رگرسیونی در قالب معادلات ساختاری با کمک نرم افزار آموس 26 قادر هستند به بررسی مدل تدوین شده و مطالعه همزمان و دقیق مفروضات پژوهش، کنترل مفروضات اجرای روش های زیرمجموعه مدل سازی معادله ساختاری، برآورد، برازش و اصلاح مدل و تفسیر مناسب یافته ها بپردازند. همچنین، نتایج اثرگذاری غلظت نانوذرات نقره بر خاصیت ضدباکتری در برابر استافیلیکوکوس آریوس با ضریب تاثیر 0/967 و جذب رطوبت بر میزان تغییر رنگ پارچه های پلی آمیدی 6،6 با ضریب تاثیر 0/006-، به ترتیب بیشترین و کمترین اثر را دارا می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2334135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!