ارتباط بین ویتامین D سرمی با تراکم مواد معدنی استخوان ران در زنان سالمند فعال و غیر فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کمبود ویتامین D در میان زنان ایرانی شیوع دارد و یک فاکتور خطر قابل توجه برای پوکی استخوان و شکستگی است؛ بنابراین هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین ویتامین D سرمی با تراکم مواد معدنی استخوان ران در زنان سالمند فعال و غیرفعال بود.

مواد و روش ها

این مطالعه مربوط به 410 زن با میانگین سنی 78 سال مراجعه کننده به بیمارستان آیت الله کاشانی تهران، در سال 1398 تا 1399 و دامنه سنی 70 تا 85 سال بود. آزمودنی ها بعد از تکمیل پرسشنامه حاوی اطلاعات شخصی، پوکی استخوان و فعالیت بدنی، تعداد 45 نفر زن یایسه فعال و 45 نفر زن یایسه غیرفعال انتخاب شدند. شاخص سرمی ویتامین D آزمودنی ها به عنوان شاخص اثرگذار بر تراکم مواد معدنی و پوکی استخوان مورداستفاده قرار گرفت. از ضریب همبستگی پیرسون برای یافتن ارتباط بین ویتامین D با تراکم مواد معدنی استخوان ران استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده گردید.

یافته ها

بر اساس نتایج، در هر دو گروه زنان سالمند فعال و غیرفعال بین شاخص های آنتروپومتریک و میزان سرمی ویتامین D با تراکم مواد معدنی استخوان ران (BMD) ران در زنان یایسه فعال و غیرفعال ارتباط وجود داشت (0/05≤P). درحالی که بین شاخص قد در هر دو گروه ارتباط معنی داری یافت نشد (0/05≥P).

نتیجه گیری

به طورکلی نتایج نشان می دهد که رابطه معنی داری بین تراکم مواد معدنی استخوان با ویتامین D سرمی کل آزمودنی ها وجود دارد. لذا در دوران بزرگ سالی و سالمندی، می توان از این متغیر خونی در شناسایی افراد 70 تا 85 ساله در معرض خطر پوکی استخوان استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2334961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!