مطالعه تاثیر ترکیبات آللوشیمیایی عصاره شاخ و برگ و ریشه ازمک (.Lepidium draba L) بر خصوصیات جوانه زنی و رشد یولاف (.Avena sativa L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی اثر عصاره آبی اندام های مختلف ازمک بر جوانه زنی و رشد گیاهچه ی یولاف زراعی آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با سه تکرار در سال های 1393 و 1395 در آزمایشگاه تحقیقات بذر دانشگاه محقق اردبیلی انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل عصاره آبی اندام های هوایی و زیرزمینی ازمک و مخلوط آنها در نسبتی مساوی با هم و در پنج سطح غلظتی 5، 10، 20، 40 و 80 درصد حجمی بود و برای تیمار شاهد نیز از آب مقطر استفاده شد. بر اساس نتایج آزمایش، عصاره آبی اندام های مختلف ازمک در غلظت های متفاوت توانستند خصوصیات جوانه زنی و رشد گیاهچه ای یولاف زراعی را به طور معنی داری (01/0>p) تحت تاثیر قرار دهند به طوری که با افزایش غلظت عصاره آبی گیاه ازمک، درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه، طول ساقه چه و وزن تر ریشه چه و ساقه چه و همچنین تعداد ریشه های فرعی یولاف به طور معنی داری کاهش یافتند. در این آزمایش بیشترین میزان صفت های مورد بررسی در تیمار شاهد و پس از آن در غلظت پنج درصد عصاره اندام های مختلف ازمک مشاهده شد و کمترین میزان این صفات نیز در غلظت 80 و 40 درصد عصاره اندام های مختلف ازمک به دست آمد. غلظت 80 درصد عصاره اندام های هوایی، زیر زمینی و مخلوط آنها، توانست میزان تمام صفات مورد بررسی را تقریبا به صفر کاهش دهد. بر اساس نتایج حاصله از معادله لجستیک سه پارامتره و همچنین بر اساس مقادیر X50، بیشترین تاثیر عصاره آبی به اندام های هوایی گیاه ازمک متعلق بود و کمترین تاثیر بر صفات مورد مطالعه به عصاره آبی اندام های زیر زمینی متعلق بود. نتایج نشان داد که بقایای گیاهی علف هرز ازمک می تواند تاثیرات بازدارنده ای بر خصوصیات جوانه زنی و همچنین رشد و نمو گیاهچه یولاف زراعی بگذارد پس باید در شرایط کشت مزرعه ای و در زمان تهیه بستر از نظر میزان بقایای گیاهی ازمک، خاک را بررسی نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2336903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!