تاثیر تزریق سالین سونوهیستروگرافی در فاز لوتئال سیکل قاعدگی قبلی بر میزان حاملگی در بیماران نابارور تحت انتقال جنین فریز- ذوب شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از مشکلات سیکل های لقاح آزمایشگاهی (IVF) شکست مکرر لانه گزینی است، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر انفوزیون داخل رحمی سالین در فاز لوتیال سیکل قاعدگی قبلی بر وقوع حاملگی در بیماران نابارور تحت انتقال جنین فریز- ذوب شده انجام شد.

مواد و روش ها:

 این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1399 روی 70 زن نابارور در مرکز ناباروری بیمارستان امام خمینی ساری که تحت انتقال جنین فریز- ذوب شده قرار داشتند، در دوگروه مداخله و کنترل (35 نفر در هرگروه) صورت گرفت. نمونه ها با جدول اعداد تصادفی به دوگروه تقسیم شدند. تزریق داخل رحمی سالین تحت سونوهیستروگرافی در روز 21 سیکل قاعدگی قبلی در گروه مداخله انجام شد، اما برای گروه کنترل مداخله ای انجام نشد. نتایج بارداری در دو گروه ثبت و مقایسه شد. داده ها با آزمون کای دو و t-test تحلیل شد.

یافته ها:

 تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه مداخله و کنترل وجود داشت، به طوری که میزان بارداری بالینی در گروه مداخله (6/5 درصد) و در گروه کنترل (28/1 درصد) (0/003=P) و میزان تولد زنده نیز در در گروه مداخله (6/5 درصد) و در گروه کنترل (28/1 درصد) بود (0/02=P).

استنتاج

سونوگرافی با انفوزیون سالین تاثیر مثبتی در میزان بارداری بالینی و تولد زنده زنان نابارور نداشت که می تواند به علت کم بودن حجم نمونه، انجام این روش در موقعیت زمانی خاص (روز 21 سیکل)، یا اثر ناکافی این روش در ایجاد التهاب به دنبال خراش نسبت به روش های قدیمی و مرسوم تر باشد. در نتیجه نیاز به مطالعه در سطح سلولی مولکولی و مقایسه این روش ها در ایجاد و میزان فاکتورهای التهابی وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!