تسهیل کننده های ترجمان دانش سیاست گذاری و مدیریت سلامت: یک مرور حیطه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ترجمان دانش سیاستگذاری و مدیریت سلامت فرایند تولید، تبادل و استفاده از دانش معتبر و با کیفیت برای سیاستگذاری و مدیریت نظام سلامت است. شکافی بین دانش تولید و استفاده شده در سیاستگذاری و مدیریت نظام سلامت وجود دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی تسهیل کننده های ترجمان دانش در حوزه سیاستگذاری و مدیریت سلامت انجام شد.

مواد و روش کار

این پژوهش با روش مرور حیطه ای انجام شد. کلیه مقالات منتشر شده در زمینه تسهیل کننده های ترجمان دانش سیاست گذاری و مدیریت سلامت در بازه زمانی 1 ژانویه 2002 تا 20 مارس 2021 میلادی در 9 پایگاه داده ای جستجو و جمع آوری شدند. در نهایت، تعداد 49 مقاله با روش تحلیل موضوعی با استفاده از نرم افزار 10MAXQDA تحلیل شدند.

یافته ها

تعداد 59 تسهیل کننده ترجمان دانش سیاستگذاری و مدیریت سلامت شناسایی شد که در هفت دسته تسهیل کننده های مرتبط با بخش سلامت، سازمان بهداشتی و درمانی، دانش سیاستگذاری و مدیریت سلامت، تولید کننده دانش، استفاده کننده دانش، فناوری انتقال دانش و ارتباط بین تولید کننده و استفاده کننده دانش گروه بندی شدند. پرتکرارترین عوامل تسهیل کننده ترجمان دانش در مطالعات قبلی شامل بهبود ارتباط بین پژوهشگران و سیاستگذاران و مدیران، ارایه نتایج کاربردی، افزایش دسترسی به شواهد معتبر، توسعه مهارت های انجام و استفاده از پژوهش، همکاری بین پژوهشگران و سیاستگذاران و مدیران سلامت و افزایش منابع بود.

نتیجه گیری

پژوهشگران باید تشویق به تولید دانش کاربردی و سیاستگذاران و مدیران تشویق به استفاده از شواهد پژوهشی در تصمیم گیری های خود شوند. سیاست ها، راهبردها، روش ها و استانداردهای مناسبی باید برای استفاده بیشتر از دانش تولید شده در سیاستگذاری و مدیریت نظام سلامت بکار گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
529 تا 548
لینک کوتاه:
magiran.com/p2338359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!