بررسی همبستگی شاخص های لنف نود با چاقی در ماموگرافی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به شیوع بالای مشاهده لنف نودهای آگزیلاری در ماموگرافی های انجام شده و همچنین اهمیت ابعاد هیلوم و کورتکس این لنف نودها در شک به پاتولوژیک بودن آن ها و نیز نقش چاقی به عنوان یک ریسک فاکتور در کنسر پستان و پروگنوز بیماران مبتلا به کنسر پستان، تعیین رابطه بین چاقی (body mass index یا BMI) و ابعاد لنف نودهای اگزیلاری می تواند رویکرد به اهمیت ابعاد لنف نودها را تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه به تعیین همبستگی بین چاقی و ابعاد لنف نودهای آگزیلاری در ماموگرافی های غربال گری می پردازد.

 مواد و روش ها

ما در یک مطالعه توصیفی (از مهرماه 96 تا مهرماه 97) تعداد 204 بیمار را که برای انجام ماموگرافی غربال گری به مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی مهدیه مراجعه کردند، بررسی کردیم. طول و عرض لنف نودهای آگزیلاری مشاهده شده، اندازه گیری شد. معیار HCR یا hilo-cortical ratio (نسبت عرض هیلوم به عرض کورتکس لنف نود) محاسبه شد.  با استفاده از independent sample t-test و Fisher’s exact test، همراهی بین ابعاد لنف نود و هیلوم، دانسیته برست و سن با BMI بررسی شد. Multivariable linear regression برای ارزیابی همراهی مستقل ابعاد لنف نود با BMI پس از انجام adjustment با سن و دانسیته برست استفاده شد. برای بررسی inter-rater reliability بین دو مفسر ماموگرافی نیز از Pearson correlation coefficient استفاده شد.

یافته ها

 یک همبستگی قوی و معنادار بین BMI و طول لنف نود R2=0.626 ، عرض لنف نود (R2=0.508)، طول هیلوم (R2=0.558)، عرض هیلوم  64/.=£    و     HCR 35/.=£    مشاهده شد  که همه آن ها مستقل از سن و دانسیته پستان است. ارتباطی بین افزایش BMI و ضخامت کورتکس لنف نود مشاهده نشد. همبستگی قوی بین افزایش در  طول هلیوم و افزایش در طول لنف نود وجود دارد ((R2=0/95. به طور مشابه نیز ارتباط قوی بین افزایش در عرض هلیوم  و عرض لنف نود مشهود است.  همچنین همبستگی معنادار بین HCR و BMI مشاهده شد (R2=0/34).

نتیجه گیری

 به نظر می رسد افزایش ابعاد لنف نود ارتباطی به ضخامت کورتکس ندارد. به احتمال نودهای حاوی چربی در ماموگرافی های غربالگری می توانند به عنوان یک بیوماکر چاقی و پاتولوژی های مرتبط به آن استفاده شود. بین ابعاد لنف نود و چاقی همبستگی عالی وجود دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
41 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2341628 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!