ارزیابی اثر تنش غرقابی و عمق دفن بر ویژگی های رشدی بذر و ریشه های رونده علف هرز کاتوس (Cynanchum acutm)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در ایران اکثر تحقیقات در زمینه عمق دفن روی گیاهان زراعی انجام گرفته است و کمتر به بررسی تاثیر این عوامل بر علف های هرز حاصل از بذر و ریشه های رونده کاتوس (گیاهچه) پرداخته شده است. علف هرز کاتوس یکی از علف های هرز مشکل ساز مزارع نیشکر، باغات به خصوص باغ پسته، اراضی بایر و جاده ها می باشد. بر همین اساس این مطالعه با هدف پی بردن به تاثیر سطوح مختلف عمق دفن و تنش غرقاب بر میزان و کیفیت گیاهچه های حاصل از ریشه های رونده آن به اجرا در آمد. 

مواد و روش ها

دو آزمایش جداگانه روی ریشه های رونده در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار در سال های 1394-1393 در گلخانه مرکز تحقیقات نیشکر خوزستان انجام گرفت. تیمارهای تنش غرقابی در 7 سطح تنش غرقابی شامل (4، 8، 16، 24، 48، 72 و 96 ساعت) و تیمارهای عمق دفن ریشه های تکثیر شونده در 6 سطح (1، 3، 5، 7، 10 و 15 سانتی متر) حاصل از ریشه های تکثیر شونده بودند.

یافته ها

با افزایش سطوح تنش غرقاب، کلیه صفات مورد مطالعه به ترتیب شامل طول ریشه، ارتفاع ساقه، زیست توده کل ماده خشک، وزن خشک اندام هوایی و وزن خشک ریشه ریشه های رونده کاتوس در 96 ساعت تنش غرقاب نسبت به شاهد به ترتیب 63، 70، 59، 98 و 74 درصد کاهش یافت. و همچنین در آزمایش دوم ریشه های رونده دفن شده این علف هرز با طول 5 سانتی متری در عمق 15 سانتی متری قادر به تولید گیاهچه های جدید نبودند.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که برای مدیریت مناسب این علف هرز، نواحی آلوده و بسیار شدید در مزرعه (بخصوص در مزارع آیش نیشکر زیرا در این زمان فاقد محدویت مبارزه می باشد) باید شناسایی شده و سپس با ادوات شخم به قطعات کوچکتر از 5 سانتی متر تبدیل و همچنین در صورت امکان با ادوات مناسب دیگر ریشه های رونده را به اعماق بیشتر از 15 سانتی متر انتقال داده و با مبارزه تلفیقی تنش غرقاب، تنش خشکی و عمق دفن حداقل با فاصله دو نوبت شخم علف هرز را کنترل و از گسترش آن جلوگیری کرد.

جنبه های نوآوری

1- خصوصیات جوانه زنی علف هرزگیاهچه کاتوس تحت تنش غرقاب و عمق دفن بررسی شد.2- تاثیر تنش غرقاب و عمق دفن بر مدیریت و کنترل علف هرز آزمون گردید.3- شناسایی دقیق زیست شناسی علف های هرز و رفتار جوانه زنی بذر آن، باعث اجرای برنامه صحیح و بهینه ای جهت کنترل می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2342149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!