تحلیل های سیاستی آثار حذف یارانه بنزین بر شاخص هزینه تولید کننده خدمات بهداشتی بخش خصوصی و دولتی با رویکرد تحلیل مسیر ساختاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نهاده انرژی از مهم ترین عوامل تولید اقتصاد است. کاهش مصرف سوخت های فسیلی و آلایندگی ناشی از آن و بهبود سلامت جامعه از این مسیر، پس از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه حامل های انرژی انتظار می رفت. تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم اجرای این سیاست در ارتباط با کاربرد نهاده انرژی در فرایند تولید است. مصرف بالای انرژی در بیمارستان ها و مراکز درمانی از یک سو، و افزایش قیمت این نهاده از سویی دیگر تاثیرات بسیاری را بر جای گذاشت. از این رو بررسی تبعات این سیاست با بکارگیری مدل های کلان نگر بر بخش خدمات بهداشتی ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر با استفاده از رویکرد تحلیل مسیر ساختاری ماتریس حسابداری اجتماعی به ارزیابی اثر حذف یارانه بنزین بر شاخص هزینه تولیدکننده خدمات بهداشتی و استخراج مسیرهای این تاثیرات می پردازد. نتایج نشان داد با 269 درصد افزایش قیمت بنزین شاخص قیمت خدمات بهداشتی دولتی و خصوصی به ترتیب 95/8 و 79/7 درصد افزایش می یابد. اثرات همه جانبه حذف یک واحد یارانه بنزین نشان دهنده بیش ترین تاثیر بر «سایر فعالیت های بهداشتی و درمانی دولتی» است. به طور کلی تاثیر افزایش قیمت بنزین به طور مستقیم، نسبتا کوچک است و تاثیرات بیش تری از مسیرهای غیر مستقیم منتقل می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2342319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!