تعیین سیاست بهره برداری بهینه از منابع آب با رویکرد پایداری آبخوان با شبیه سازی و بهینه سازی بروش الگوریتم ژنتیک چند هدفه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در حال حاضر رشد جمعیت در جهان منجر به نیاز فزاینده به مصارف آب در زمینه های کشاورزی، صنعتی و شهری شده است و لزوم برنامه ریزی برای استفاده بهینه و پایدار از منابع آب محدود در دسترس، لازم و ضروری بنظر می رسد. در این مقاله تامین نیازهای آبی همراه با کنترل تغییرات سطح متوسط آب های زیرزمینی خصوصا در اراضی کشاورزی توامان با حداکثرسازی سود اقتصادی این بخش، بصورت اهداف تحقیق در مدل سازی منابع آب دشت کرج به صورت شبیه سازی عددی و بهینه سازی غیر خطی چند هدفه تعریف شدند. در مدل فوق الذکر، استفاده ترکیبی از تکنیک های بهینه سازی و شبیه سازی بعنوان روشی مفید و قدرتمند در تعیین استراتژی های مدیریتی بهره برداری بهینه از منابع آب در دسترس، بکار گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد پس از انجام بهینه سازی، میزان آب تخصیصی به بخش کشاورزی به میزان نه درصد کاهش یافته و این میزان صرفه جویی در مصرف آب، تنها یک درصد افزایش هزینه های کشت را به دنبال داشته است. این میزان کاهش آب مصرفی منجر به پایداری محیط زیست و تقویت آبخوان به میزان 03/3 میلیون متر مکعب آب در سال می شود و این امر در حالی محقق شد که ضمن حفظ منافع و سود اقتصادی کشاورزان، تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت در منطقه، بطور کامل انجام پذیرفته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!