بررسی اثر پانسمان الکتروریسی شده حاوی کورکومین در ترمیم زخم موش صحرائی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه زخم و ترمیم آن از نظر اهمیت، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. التیام زخم فرایندی پیچیده و منظم است و مستلزم تعامل بین انواع مختلف سلول ها، پروتئین های ساختمانی، فاکتورهای رشد و پروتئینازها می باشد. سلول های ماست سل، فیبروبلاست ها و ماکروفاژها نقش مهمی در ترمیم زخم دارند. اخیرا از فرآیند الکتروریسی به عنوان فناوری تولید نانوالیاف که می تواند شرایط مشابه ماتریکس خارج سلولی را فراهم کند، استفاده های زیادی می شود. با توجه به خواص ضد باکتریایی آنتی اکسیدان کورکومین برای بهبود زخم و همچنین ویژگی های داربست نانوالیاف پلیکاپرولاکتون به روش الکتروریسی مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر پانسمان مذکور در زخم های مدل حیوانی موش صحرایی انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه حیوانی که از نوع تجربی بوده است، از 48 موش صحرایی مذکر نژاد اسپراگ - داولی با وزن حدود 300-350 گرم استفاده شد. موش صحرایی ها به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند. بعد از بیهوشی در شرایط استریل زخم 5/1 در 5/1 سانتی متر در پشت موش صحرایی ایجاد شد. سپس پانسمان بصورت تای اور در گروه اول پلی کاپرولاکتون + 5% کورکومین، گروه دوم پلی کاپرولاکتون + 16% کورکومین در گروه سوم پلی کاپرولاکتون خالص بدون کورکومین و در گروه چهارم (کنترل) پانسمان با گاز استریل تا 20 روز انجام شد. هر 5 روز یک بار تعویض پانسمان انجام شد و در روزهای 5، 10، 15 فتوگرافی انجام شد و نتایج عکس ها توسط نرم افزار Image J آنالیز گردید. در روز 20 نیز نمونه ها جهت بررسی هیستوپاتولوژی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس ویرایش 19 بررسی شد. از آزمون تی مقایسه میانگین های دو گروه مستقل و برای بررسی روند تغییرات در گروه ها و مقایسه آنها از آزمون آنالیز واریانس اندازه گیری های مکرر استفاده شد.

یافته ها

در مورد بررسی سطح زخم در زمان های مختلف، بین دو فاکتور زمان و گروه، اثر متقابل Interaction معناداری وجود ندارد (P=0.075). نتایج به دست آمده از مقایسات دو به دو برای زمان های مختلف با ادجاست بنفرونی، نشان می دهد که همه مقایسات بین زمان های اندازگیری در مطالعه معنادار بوده و بیشترین مقدار اختلاف میانگین های برآورد شده در زمان های مختلف، مربوط به مقایسه روزهای 20 و 0 بوده است. از نظر امتیاز کلی پاتولوژی و متغیرهای پاتولوژی بین گروه ها اختلاف آماری معناداری وجود نداشته است.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که داربست پلی کاپرولاکتون تهیه شده به روش الکتروریسی و با پایه کورکومین، زیست سازگاری مناسبی داشته و هیچگونه عارضه ای از خود نشان نداده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2346582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!