تاثیر آموزش برنامه ی خود مراقبتی بر کیفیت زندگی افراد با ضایعات نخاعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از آنجایی که ضایعه نخاعی معمولا ناتوان کننده بوده و به علت وجود عوارض ثانویه، تاثیرات منفی زیادی بر کیفیت زندگی افراد مبتلا دارد لذا مطالعه ی حاضر با هدف تعیین اثر آموزش خود مراقبتی بر کیفیت زندگی افراد با ضایعه نخاعی مراجعه کننده به بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) شهر تهران انجام شد.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با گروه کنترل بوده و به همین منظور 84 نفر از افراد با ضایعه نخاعی مراجعه کننده به بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) شهر تهران در شش ماه اول سال 1399 با شیوه نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه به کار رفته در این پژوهش، فرم کوتاه شده پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی WHO Quality of Life Group. WHOQOL-BREF Introduction)) است. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و از طریق آزمون های توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

 نتایج این بررسی نشان داد که بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر توزیع متغیرهای زمینه ای تفاوتی وجود نداشت. میانگین سطح کیفیت زندگی افراد قبل از انجام مداخله درگروه مداخله، 57/14 ± 10/13 و در گروه کنترل، 97/13 ± 43/13 بود. یک هفته بعد از انجام مداخله، میانگین سطح کیفیت زندگی در گروه مداخله به 98/13 ± 38/22 و در گروه کنترل به 48/14 ± 00/15 رسید. این اختلاف در گروه مداخله معنی دار بود (001/0<p).

نتیجه گیری کلی

نتایج به دست آمده حاکی از آن است که آموزش برنامه ی خود مراقبتی در افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به ضایعه نخاعی موثر است. بنابراین می توان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را به عنوان یک روش ساده، غیر تهاجمی، کم هزینه و موثر در افزایش کیفیت زندگی افراد با ضایعه نخاعی را به پرستاران پیشنهاد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2347704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!