بهبود استخراج لایه ی Retinal Pigment Epithelium (RPE) در تصاویر Optical Coherence Tomography (OCT) با استفاده از روش قطعه ای برنامه نویسی پویا در بیماران دچار جداشدگی اپی تلیال رنگدانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تخریب ماکولایی وابسته به سن (Age-related macular degeneration یا AMD) یکی از اختلالات به وجود آمده در شبکیه است که موجب اختلال بینایی مرکزی می‌گردد. جهت تشخیص این بیماری از تصاویر Optical coherence tomography (OCT) استفاده می‌شود و با توجه به تغییرات به وجود آمده‌ی ناشی از بیماری به صورت ایجاد بالازدگی‌هایی در لایه‌ی Retinal pigment epithelium (RPE) شبکیه، عارضه مورد تشخیص قرار می‌گیرد.

روش‌ها

در روش پیشنهادی، نقطه‌ی ابتدایی لایه‌ی RPE در تعداد محدودی از اسلایدهای OCT توسط کاربر علامت‌گذاری می‌شود تا احتمال تشخیص اشتباه لایه‌های دیگر مانند Retinal nerve fiber layer (RNFL) از بین برود. سپس، الگوریتم مبتنی بر گراف بر مبنای برنامه‌نویسی پویا در قطعات کم عرض به تصویر اعمال شده، الگوریتمی برای حفظ پیوستگی قطعات استفاده شد تا در نهایت، مکان لایه‌ی RPE تخمین زده شود. با الگوریتمی مشابه، لایه‌ی Bruch نیز در هر اسکن مکان‌یابی شد و با تخمین فاصله‌ی دو لایه، بالازدگی‌های Persistent epithelial defect (PED) شناسایی گردید.

یافته‌ها

روش پیشنهادی بر روی سه دیتاست با تعداد 35، 15 و 10 بیمار بررسی شد. در مقایسه با روش مبتنی بر گراف در دیتاست اول، دوم و سوم میزان خطای بدون علامت در لایه‌ی RPE به ترتیب از 3392/4 به 7827/2، از 3340/3 به 1623/2 و از 4842/6 به 3924/2 پیکسل و در لایه‌ی Bruch از 7576/5 به 8473/4، از 3353/4 به 6023/2 و از 67/6 به 5446/2 پیکسل بهبود یافت.

نتیجه‌گیری

روش پیشنهادی در تصاویر سالم و دارای PED قابل اعتبار است و می‌تواند در امر تشخیص بیماری AMD موثر واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
594 تا 603
لینک کوتاه:
magiran.com/p2348328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!