مطالعه کارایی حذف فلزات سرب و نیکل از پساب با استفاده از دو گونه گیاه لویی و علف هفت بند (مطالعه موردی: تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به بحران کمبود آب استفاده مجدد از پساب شهری بسیار مهم و ضروری است. استفاده از گیاهان در فرایند تصفیه فاضلاب مناسب است و می تواند در کاهش و حذف آلودگی موجود در فاضلاب های شهری و روستایی کمک شایانی کند. این پژوهش در سال 1397 با هدف گیاه پالایی لویی و علف هفت بند در حذف فلزات سرب و نیکل از پساب تصفیه خانه شهر اهواز انجام شد. در این پژوهش از طرح کاملا تصادفی در قالب 4 تیمار و 3 تکرار استفاده شد و مراحل فعالیت های آزمایشگاهی در آزمایشگاه خاک شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز انجام شد. عناصر سنگین به روش جذب اتمی به کمک دستگاه PG Instruments Limited سنجش شدند. میانگین میزان سرب و نیکل در پساب شهر اهواز 35/96 و 57/102 میکروگرم در لیتر بود. میزان فلز سرب در تیمارهای بررسی شده در دامنه 85/17 تا 85/96 میکروگرم در لیتر و مقدار نیکل 91/18 تا 87/102 میکروگرم در لیتر به دست آمد. در این پژوهش در تیمار چهارم در زمان ماند 90، درصد حذف سرب و نیکل به وسیله گیاه لویی به ترتیب 66/62 و 18/70 درصد به دست آمد. همچنین کارایی حذف پارامترهای مورد بررسی به وسیله گیاه علف هفت بند نیز به ترتیب 26/29 و 22/44 درصد بود. مقدار جذب نیکل به وسیله گیاهان بالاتر از جذب فلز سرب بود. کارایی حذف فلزات سرب 66/62 و نیکل 18/70 از پساب شهری به وسیله گیاه لویی بیشتر از گیاه علف هفت بند به دست آمد. در مجموع گیاهان لویی و علف هفت بند توانایی گیاه پالایی فلزات سرب و نیکل را از پساب شهری داشتند، به طوری که مقدار این فلزات طی 90 روز زمان ماند در تیمار دوم و چهارم کاهش یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2349789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!