منشایابی کانون های آلودگی گرد و غبار ذرات معلق کمتراز 2/5 میکرون در شهر مشهد با استفاده از مدل HYSPLIT و DREAM8b

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از این تحقیق منشایابی کانون های گرد و غبار ذرات معلق کمتراز 2/5 میکرون  (PM2.5)در شهر مشهد در یک بازه طولانی مدت (طی سال های 1393-1398) براساس روزهای ناسالم است .همچنین تغییرات پارامترهای هواشناسی و ارتباط آنها با رخداد طوفان های گرد و غبار نیز بررسی گردیده است.

روش بررسی

جهت منشایابی کانون های آلودگی غبار در هوای شهر مشهد، ابتدا اطلاعات مربوط به روزهای ناسالم شهر مشهد در یک بازه 5 ساله از سایت مرکز پایش آلاینده های مشهد دریافت و سپس از مدل HYSPLIT برای منشایابی کانون های آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق استفاده گردید. برای راستی آزمایی نتایج؛ خروجی های به دست آمده از این مدل، با مدل 8b DREAM نیز مقایسه شد.

یافته ها

با بررسی پارامترهای هواشناسی و ارتباط آن با خروجی های گرفته شده از مدلHYSPLIT  و DREAM 8b حداکثر سرعت باد و رطوبت نسبی مربوط به فصل پاییز به دست آمد. در روزهای مورد مطالعه (19 روز) هیچ بارندگی صورت نگرفته و بیشترین دما مربوط به فصل تابستان بود که بیانگر ارتباط مابین رخداد روزهای آلوده ناشی از ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون؛ سرعت باد و رطوبت نسبی در فصل پاییز است. نتایج دو مدل مورد استفاده نشان داد، پهنه جنوبی و شمال شرقی شهر مشهد بیشترین منشا ذرات غبار طی روزهای مورد مطالعه را به خود اختصاص داده اند.

نتیجه گیری

علیرغم اینکه در مقالات پیش از این منشا غبار در شهر مشهد را بیرون از مرزهای جغرافیایی استان اعلام نموده اند، بررسی بلند مدت در ارتفاع کم (زیر  m10) نشان داد که کانون های محلی ایجاد غبار سهم اساسی در آلودگی هوای شهر مشهد در شرایط ناپایدار جوی دارند. استفاده نامناسب از زمین های کشاورزی و تغییرات شدید کاربری غالبا در پهنه شمال و اجرای پروژه های عمرانی ازجمله کمربند جنوبی شهر مشهد نقش اساسی در افزایش ذرات PM2.5 در هوای تنفسی شهر مشهد دارد که این یافته اهمیت تصمیم گیری جهت اجرای پروژه های تثبیت خاک و... در سطح محلی را تاکید می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2351222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!