مطالعه نظری برخی مشتقات سیکلوپنتنی و سیکلوهگزنی نانوفولرن های C60 و C20 به عنوان گیرنده الکترون برای پلیمر پلی هگزیل تیوفن (P3HT) در سلول های فتوولتائیک آلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سلول های فتوولتاییک آلی (OPV) دارای یک بخش فعال هستند که از دو قسمت دهنده و گیرنده الکترون ساخته شده است. در این کار، بسپار پلی هگزیل تیوفن (P3HT) به عنوان دهنده و برخی مشتقات سیکلوپنتنی و سیکلوهگزنی نانوفولرن های C60 و C20 به عنوان گیرنده الکترون در نظر گرفته شده اند که با استفاده از نرم افزار گوسین 09 و به روش نظریه تابعی چگالی (DFT) در سطح نظری B3LYP/6-31G (d, p) مورد بررسی قرار گرفتند. پس از بهینه سازی مولکول های مورد نظر، با بررسی سهم اوربیتال های s و p و همچنین، انرژی رزونانس انتقال  π→π* مولکول ها، برخی توصیفگرهای کوانتومی مانند انرژی هومو (EHOMO) و لومو (ELUMO)، گاف انرژی (Eg)، پتانسیل شیمیایی (μ)، سختی شیمیایی (η)، الکتروفیلیسیتی (ω) و ماکزیمم انتقال بار (∆Nmax) محاسبه شد. مقدار ولتاژ مدار باز (Voc) که یکی از مهمترین پارامترهای نشان دهنده بازده یک سلول خورشیدی (η) است، برای مولکول های مورد مطالعه به کمک نتایج حاصل از خروجی های گوسین به دست آمد. نتایج نشان می دهد که مشتقات سیکلوپنتنی و سیکلوهگزنی نانوفولرن های C60 و C20 می توانند به عنوان گیرنده در سلول های فتوولتاییک کارآیی مطلوبی داشته باشند، لیکن استفاده از مشتقات سیکلوپنتنی در سلول های خورشیدی بازده بیشتری نسبت به مشتقات سیکلوهگزنی خواهند داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2351872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!