تاثیر بهداشت روان بر آمادگی استراتژیک برای بحران با توجه به نقش میانجی قابلیت یادگیری و خلاقیت سازمانی آتش نشانان استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بحران ها اجتناب ناپذیر هستند و سازمان ها باید از نظر استراتژیک برای مقابله با آنها آماده باشند. در این راستا، قابلیت یادگیری و خلاقیت کارکنان سازمان، عوامل مثبت به منظور کنترل بحران محسوب می شوند. البته سازمان ها هنگامی می توانند در شرایط بحران به طور اثربخش عمل کنند که نیروی انسانی آنها از لحاظ روانی نیز احساس کامیابی داشته باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بهداشت روان بر آمادگی استراتژیک، برای بحران با توجه به نقش میانجی،  قابلیت یادگیری و خلاقیت سازمانی آتش  نشانان استان گیلان بود.

روش

مطالعه حاضر، یک مطالعه کاربردی است و از نظر شیوه جمع آوری نیز مطالعه ای، توصیفی است که به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را 1111 نفر از کارکنان ایستگاه های آتش نشانی استان گیلان تشکیل دادند. با توجه به پراکندگی جامعه آماری، ابتدا از طریق روش نمونه گیری خوشه ای، تعدادی از ایستگاه های آتش نشانی در خوشه هایی از استان مشخص شدند؛ سپس بر حسب فرمول کوکران، 286 نفر از آتش نشانان به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه هایی استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ (1979)، آمادگی استراتژیک برای بحران ریلی (1987)، قابلیت یادگیری سازمانی جرز-گومز و همکاران (2005) و خلاقیت سازمانی رایی و چویی (2017) در نظر گرفته شده است. آلفای کرونباخ پرسشنامه های مذکور به ترتیب 88/0، 84/0، 94/0 و 78/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها روش مدل سازی معادلات ساختاری نرم افزار Smart PLS مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد بهداشت روان تاثیر مثبت و معناداری بر قابلیت یادگیری سازمانی و خلاقیت سازمانی آتش نشانان دارد. همچنین مشخص شد که قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر خلاقیت سازمانی و آمادگی استراتژیک برای بحران آتش نشانان دارد. البته تاثیر بهداشت روان و خلاقیت سازمانی بر آمادگی استراتژیک برای بحران آتش نشانان رد شد. نقش میانجی، قابلیت یادگیری سازمانی هم در رابطه بین بهداشت روان و آمادگی استراتژیک برای بحران و هم در رابطه بین بهداشت روان و خلاقیت سازمانی به صورت مثبت و معنادار پذیرفته شد و نقش میانجی متغیر خلاقیت سازمانی در مدل پژوهش رد شد.

نتیجه گیری

شرایط بحرانی که یک آتش نشان با آن مواجه می شود، یک شرایط اضطراری است که شاید فرد نتواند در لحظه، آن طور که باید واکنش آنی مناسبی نشان دهد. اما یادگیری باعث آمادگی بیشتر فرد می شود و در بروز خلاقیت فرد نیز تاثیری مثبت می گذارد. همچنین سطح مطلوب بهداشت روان کارکنان می تواند توانایی یادگیری آنها را به صورت مثبت تحت تاثیر قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
428 تا 442
لینک کوتاه:
magiran.com/p2352836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!