بررسی ویژگی های پروبیوتیکی و تکنولوژیکی باکتری های اسید لاکتیک جدا شده از دوغ بومی بهبهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

 باکتری های اسید لاکتیک می توانند علاوه بر اثرات مفیدی که بر سلامتی مصرف کنندگان ایجاد می-کنند، خصوصیات متعدد تکنولوژیکی و ضدمیکروبی در ارتباط با استفاده های غذایی نیز داشته باشند.

هدف

هدف از این پژوهش بررسی پتانسیل پروبیوتیکی، تکنولوژیکی و ضدمیکروبی سویه های اسید لاکتیک جداشده از دوغ محلی شهرستان بهبهان می باشد.

روش کار

در این مطالعه ابتدا ویژگی های پروبیوتیکی باکتری های اسید لاکتیک از قبیل زنده مانی تحت شرایط اسیدی، زنده مانی در محیط شبیه سازی شده معده و روده، هیدروفوبیسیتی، خود و هم-تجمعی مورد بررسی قرار گرفت. سپس پتانسیل تکنولوژیکی آن ها با آزمون های قابلیت تولید اسید، فعالیت اتولیتیکی و مقاومت در برابر حرارت تعیین شد. در نهایت فعالیت ضدمیکروبی سویه هایی که ویژگی های پروبیوتیکی و تکنولوژیکی بهتری داشتند علیه 5 پاتوژن شاخص غذایی مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

سویه های لاکتوباسیلوس پلانتاروم و لاکتوباسیلوس دلبروکی زمانی که در معرض شرایط اسیدی و همینطور، شرایط شبیه سازی شده معده و روده قرار گرفتند کمترین کاهش در تعداد را نشان دادند. هیدروفوبیسیتی سویه ها 3/58-5/17 درصد گزارش شد که بیشترین درصد مربوط به لاکتوباسیلوس پلانتاروم بود. خود تجمعی باکتری های اسید لاکتیک در محدود 2/48-3/25 درصد محاسبه گردید و بیشترین میزان خود تجمعی مربوط به پدیوکوکوس پنتوزاسیوس بود. همچنین تمامی سویه ها فعالیت هم تجمعی علیه اشرشیاکلی از خود بروز دادند که بیشترین مقدار مربوط به لاکتوباسیلوس پلانتاروم با 3/46 درصد بود. در ارتباط با ویژگی های تکنولوژیکی، باکتری های لاکتوباسیلوس دلبروکی و پدیوکوکوس پنتوزاسیوس بهترین پاسخ را در تمامی آزمون ها از خود نشان دادند. همچنین فعالیت ضدمیکروبی باکتری های لاکتوباسیلوس پلانتاروم، لاکتوباسیلوس دلبروکی و پدیوکوکوس پنتوزاسیوس علیه پاتوژن های اشرشیا کلی، سودوموناس آیروژینوزا، سالمونلا تایفی موریوم، میکروکوکوس لوتیوس و استافیلوکوکوس اوریوس مورد بررسی قرار گرفت که بیشترین حساسیت در باکتری های میکروکوکوس لوتیوس و استافیلوکوکوس اوریوس و بیشترین مقاومت نیز توسط باکتری اشرشیا کلی مشاهده شد.

نتیجه گیری نهایی

با توجه به نتایج به دست آمده باکتری های لاکتوباسیلوس دلبروکی و پدیوکوکوس پنتوزاسیوس خصوصیات مناسبی جهت استفاده به عنوان کشت الحاقی برای تولید محصولات تخمیری لبنی از خود نشان دادند.

زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2352849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!