تسهیل گری و شکوفایی ظرفیت‏ها و دارایی‏های محلی (مطالعه موردی: محله جعفرآباد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف پژوهش: 

یکی از مهمترین رسالت‏های تسهیل گری شناسایی ظرفیتها و دارایی های محله و شکوفایی آنها در جهت توسعه اجتماع محور محلی و توسعه درون‏زا می‏باشد. توسعه اجتماعی در مورد قرار دادن انسان ها در مرکز نظریه توسعه است. رویکرد توسعه اجتماعی بر ظرفیت ها تاکید می کند و بنابراین توانمندسازی در آن بسیار با اهمیت می‏نماید.

روش پژوهش:

 این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- تحلیلی است. برای تحلیل داده ها و اطلاعات از روش ترکیبی (کمی و کیفی) متناسب با موضوع استفاده شده است. همچنین تعداد 461 پرسشنامه به روش تصادفی ساده توزیع گردید و مقدار آلفای کرونباخ برای آزمون پایایی پرسشنامه 874/0 به دست آمد و این بدان معناست که مقیاس مورد نظر ما از روایی و پایایی بالایی برخوردار است. همچنین با استفاده از روش های آماری در نرم افزار SPSS تحلیل پرسشنامه صورت پذیرفت.

یافته ‏ها:

 برای تمرکز بر دارایی های محله جعفرآباد، باید ابتدا دارایی ها را شناسایی کرد. بر این اساس دارایی‏های کلیدی اجتماع محلی عبارتند از افراد اثرگذار، انجمن‏ها و کانونهای محلی (CBO)، سازمان های مردم نهاد (NGO)، مراکز حمایتی خیریه ای، سازمان های دولتی، دارایی‏های فیزیکی (اماکن آموزشی، ورزشی و تفریحی، درمانی و خدمات اجتماعی و سایر موارد مشابه ، روابط اجتماعی، دارایی‏های فرهنگی، دارایی‏های اقتصادی و مالی و... بر همین اساس هر محله و اجتماع محلی واجد شرایط و ظرفیت ها و دارایی هایی است که با اتکاء به آنها می‏توان در زمینه رفع مشکلات محله و توسعه اجتماع محلی گام برداشت. یافته‏ های پژوهش بیانگر پایین بودن سرمایه‏ ها و دارایی‏های محله جعفرآباد در تمام ابعاد یوده است.

نتیجه‏ گیری:

 برای دستیابی به توسعه اجتماع محور محلی، شناسایی و شناخت پتانسیل‏ها و ظرفیت‏های محله، شکوفایی دارایی‏های محلی از الزامات می باشد. همچنین با شناخت تمام دارایی‏ها و ظرفیت‏های محله و شکوفایی آنها می‏توان به توسعه اجتماع محور محلی دست یافت. باید آنها را کشف کرد و پر و بال داد و توانمند کرد تا شاهد پرواز محله در جهت آرمان و اهداف توسعه شهری باشد. متاسفانه در محله جعفرآباد ظرفیت‏ها و سرمایه‏های شهری کشف و شکوفا نشده و باعث عقب افتادگی محله از توسعه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 26
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2353397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!