عوامل خطر پیمان شکنی در زوجهای دارای تجربه خیانت زناشویی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

امروزه پیمان‌شکنی در روابط زناشویی به‌صورت نگران‌کننده‌ای به یکی از آسیب‌های اجتماعی پنهان جامعه تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه فرایند و شرایط بافتی پیمان‌شکنی در روابط زناشویی بود.

مواد و روش ها

این مطالعه به روش کیفی و با روش نظریه داده‌بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل زوج‌های دارای تجربه پیمان‌شکنی در روابط زناشویی در سال 1397 بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند و معیار اشباع نظری، 32 نفر انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه‌ساختار یافته استفاده شد. اطلاعات به روش سیستماتیک در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند.

یافته‌ها

تحلیل محتوای اطلاعات به‌دست آمده از مصاحبه‌ها، منجر به شناسایی 10 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی شامل عوامل خطر در زندگی قبل از ازدواج فرد پیمان‌شکن (علل اجتماعی-محیطی قبل از ازدواج)، چگونگی آشنایی با همسر (آشنایی با همسر) و عوامل خطر بعد از ازدواج و در حین زندگی زناشویی (علل اجتماعی-محیطی بعد از ازدواج) در زمینه فرایند شکل‌گیری پیمان‌شکنی در روابط زناشویی و 18 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی شامل عوامل خطر درون‌فردی (عوامل فردی و شخصیتی)، عوامل خطر بین‌فردی (عوامل خانوادگی و اقتصادی) و عوامل خطر عمومی (فرهنگی و اجتماعی) در زمینه شرایط بافتی پیمان‌شکنی در روابط زناشویی شد.

نتیجه‌گیری

با وجود اینکه اکثر افراد، برآورده نشدن توقعات ازدواج و عدم ارضای نیازهای عاطفی-جنسی در روابط زناشویی را دلیل اصلی پیمان‌شکنی می‌دانستند، اما نباید از تاثیر نگرش‌ها و ویژگی‌های فردی، عوامل کلان اجتماعی و تسهیل‌کننده در این زمینه غافل ماند. در واقع، پیمان‌شکنی معلول چند علیتی است که فرایند شکل‌گیری آن قبل از ازدواج شروع و عوامل فردی، خانوادگی-زناشویی و اجتماعی در بروز آن تاثیرگذار است

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2353746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!