بررسی پلی مورفیسم ژن های VEGFA و MTHFD1 در سلول های خون زنان با سقط مکرر شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

سقط خود بخودی طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی ختم حاملگی یا تولد نوزاد کمتر از 500 گرم قبل از هفته بیستم و دو حاملگی تعریف شده است. عوامل مختلفی می تواند موجب سقط مکرر گردد. از جمله علل ژنتیکی می توان به تاثیر برخی از پلی مورفیسم های ژنتیکی اشاره نمود. ژن فاکتور رشد اپیتالیوم عروقی (VEGF) از جمله ژن های کلیدی و مهم در رگ زایی است. متیلین تتراهیدروفولات دهیدروژناز سیکلوژناز و فورمیل تتراهیدرو فولات سنتتاز I (MTHFD1) در متابولیسم فولات نقش دارد. هدف از این تحقیق بررسی پلی مورفیسم ژنVEGF وMTHFD1 در ارتباط با سقط مکرر خود به خودی در زنان شهر تهران می باشد.

روش مطالعه

از 50 زن مبتلا به بیماری سقط مکرر و 10 زن سالم بدون سابقه سقط نمونه خون جمع آوری شد. DNA ژنومی از لوکوسیت های خون محیطی استخراج گردید. پلی مورفیسم ژنVEGF rs3025039 وMTHFD1 rs2236225 باPCR بررسی و به وسیله الکتروفورز ژل آگارز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آنالیز آماری توسط نرم افزار FinchTV انجام شد.

نتایج

فراوانی ژنوتیپ های CC و CT برای جهش rs2236225 VEGFA به ترتیب در گروه بیمار 86% و 14% و در گروه کنترل پلی مورفیسم 90% و 10% بود. فراوانی ژنوتیپ های GGو GA برای جهش rs3025039 MTHFD1 به ترتیب در گروه بیمار 82% و 18% بود و و در گروه کنترل پلی مورفیسم دیده نشد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که بین پلی مورفیسم VEGFA و MTHFD1 با سقط مکرر رابطه معنادار وجود دارد. مطالعه پلی‎مورفیسم ژن MTHFD1 در جمعیت ها می تواند به عنوان مارکر تشخیصی در استعداد ابتلا به سقط مکرر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2354327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!