ارزیابی نقش مهارت های ارتباطی مدیران شهری بر رفتار شهروند سازمانی کارکنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف پژوهش

 شناخت مهارت های ارتباطی مدیران به منظور تحقق اهداف سازمانی موضوعی اساسی در مطالعه رفتار انسانی است که می تواند زمینه ارتقای رفتار شهروند سازمانی کارکنان را فراهم کند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مهارت های ارتباطی مدیران شهری بر رفتار شهروند سازمانی کارکنان شهرداری کرج تدوین شده است.

 روش پژوهش

 روش پژوهش تحلیلی-توصیفی از نوع مقطعی بوده و داده ها به روش مطالعات کتابخانه ای و پیمایشی گرداوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش توصیفی تحلیل های آماری از فراوانی، درصدها، حداکثر و حداقل، میانگین و انحراف معیار استفاده گردیده و در بخش استنباطی از آزمون های همبستگی پیرسون، آزمون آنوا و رگرسیون خطی چند متغیره بهره گیری شد. جامعه آماری در این تحقیق کلیه کارکنان شهرداری کرج می باشد و حجم نمونه آن 150 نفر به صورت نمونه های هدفمند مشخص گردید.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد که بین متغیر مهارت های ارتباطی با رفتار شهروند سازمانی در سطح اطمینان 99% رابطه معناداری وجود دارد. همچنین از بین متغیرهای مستقل، متغیرهای مهارت مثبت گرایی و مهارت خودنظمی بر متغیر وابسته تاثیر نداشته و سایر متغیرها(مهارت خودگشودگی، مهارت همدلی، مهارت اجتماعی و مهارت حمایت گری) با ضرایب متفاوت متغیر رفتار شهروند سازمانی کارکنان را تحت تاثیر قرار می دهند.

نتیجه گیری

مدیران شهری باید توجه ویژه ای به تقویت شاخص های مهارت ارتباطی داشته باشند و کارکنان خود را تشویق کنند تا تمایل بیشتری به مشارکت و مسیولیت پذیری در زندگی سازمانی از خود نشان دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2354844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!