تعیین انرژی قابل متابولیسم ذرت فرآوری شده در دماهای مختلف و اثر آن در جیره های با و بدون مکمل آنزیمی بر عملکرد رشد و مورفولوژی روده کوچک جوجه های گوشتی در دوره 24 -1 روزگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به‌منظور تعیین محتوی ماده خشک ذرت، انرژی قابل متابولیسم ظاهری و قابلیت هضم پروتئین خام از یک جیره پایه که تنها منبع انرژی و پروتئین آن ذرت فرآوری شده (در دماهای 55، 70 وC°85 به‌مدت 150 ثانیه) و نشده با و بدون مکمل آنزیمی بود، آزمایش اول به روش ‌جمع‌آوری فضولات با استفاده از تعداد 144 قطعه جوجه‌گوشتی سویه راس 308 در سن 9–3 روزگی انجام شد. ‌فرآوری ذرت در C°70 نسبت به C°85، قابلیت هضم ماده خشک را به‌طور معنی‌داری بهبود بخشید. در آزمایش دوم، اثر دماهای فرآوری و مکمل آنزیمی روابیو، سطح صفر و 5/0 گرم در کیلوگرم جیره با استفاده از تعداد 576 قطعه جوجه‌گوشتی 24-1 روزگی در قالب طرح کاملا تصادفی به‌صورت فاکتوریل 4×2 با 6 تکرار و 12 قطعه پرنده در هر تکرار مطالعه شد. فرآوری ذرت ضریب تبدیل خوراک را در سن 10-1 روزگی به‌طور معنی‌داری بهبود داد؛ اما سایر صفات عملکردی تحت تاثیر تیمارها و اثرات متقابل آن ها قرار نگرفت. افزودن آنزیم باعث کاهش معنی‌دار وزن نسبی لوزالمعده شد. فرآوری ذرت باعث بهبود معنی‌دار پهنای پرز، عمق کریپت و نسبت ارتفاع پرز به عمق کریپت شد. افزودن آنزیم ارتفاع و پهنای پرز را به‌طور معنی‌داری بهبود داد. جمعیت لاکتوباسیل‌ها تحت تاثیر ‌فرآوری و مکمل آنزیمی بهبود معنی‌داری نشان داد. بیفیدوباکترها، اشریشیا کولای و کلستریدیوم در محتویات ایلیوم تحت تاثیر ‌فرآوری، آنزیم و اثر متقابل آنها قرار نگرفت. با توجه به نتایج این آزمایش، ‌‌فرآوری حرارتی ذرت و افزودن آنزیم به جیره جوجه‌های گوشتی اثر ‌معنی‌داری بر عملکرد رشد نداشت؛ ولی شاخص‌های بافت‌شناسی ژژنوم و فلور میکروبی روده کوچک را بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
369 تا 388
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!