تحلیل رفتار انتخاباتی شهروندان در انتخابات شورای اسلامی شهر (مطالعه موردی: شهر سنقر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش

 شورای شهر امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان های مدیریت شهری محسوب می گردد که پس از انتخاب توسط شهروندان،  وظایفی در قلمرو شهر و از جمله انتخاب شهردار را بر عهده می گیرد، لذا با اطمینان می توان بیان نمود که هرچه در انتخاب شورای شهر منطقی تر عمل شود به همان میزان نیز می توان به کارآمدتر بودن مدیریت شهری امیدوار بود. از آنجا که شهروندان هر یک بر اساس ملاک های خاصی کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب می کنند لذا در این پژوهش به تحلیل رفتار انتخاباتی شهروندان شهر سنقر در انتخابات شورای اسلامی شهر بر اساس سه نظریه رایج (نظریه ایدیولوژی مسلط، نظریه انتخاب عقلایی، نظریه هویت حزبی- جناحی) در رفتار انتخاباتی شهروندان پرداخته ایم.

روش پژوهش

 این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی می باشد. جهت گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه و پرسش نامه استفاده گردیده و حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول کوکران 388 نفر محاسبه شده است. داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار SPSS20 و آزمون های آن t تک نمونه ای (One-Sample T Test) و خی دو (Chi- square Test) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته ها

 نتایج به دست آمده بیانگر آن است که رفتار انتخاباتی شهروندان شهر سنقر در انتخابات کاندیدای شورای اسلامی شهر، با در نظر گرفتن عدد 3 به عنوان حد متوسط، با میانگین 71/3، به نظریه انتخاب عقلایی نزدیک بوده و نظریه های ایدیولوژی مسلط با میانگین 27/3 و هویت حزبی- جناحی با میانگین 22/2 در مرحله بعدی قرار گرفته اند؛ در قالب مقایسه جنسیت شهروندان و نوع رفتار انتخاباتی آنان نیز نتایج حاصله گویای این واقعیت است که زنان در گویه های مربوط به نظریه های ایدیولوژی مسلط و نظریه انتخاب عقلایی، بیشتر از مردان تحت تاثیر بوده اند و در گویه های مربوط به نظریه هویت حزبی- جناحی عکس این قضیه صورت گرفته است.

نتیجه گیری

بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که رفتار انتخاباتی شهروندان شهر سنقر در انتخابات شورای اسلامی شهر به  نظریه رفتار انتخاباتی عقلایی نزدیکتر می باشد که این امر می تواند ناشی از منطقی بودن شهروندان در فرایند تصمیم گیری جهت انتخاب کاندیدای شورای شهر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2357380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!