کاهش اثرات منفی تنش خشکی در گیاهچه کنجد با استفاده از پیش‏ تیمار و آبیاری کردن با عصاره ‏های تفاله موم زنبور عسل و گیاه شیرین بیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جهت بررسی اثر پیش ‏تیمار و آبیاری با عصاره‏ های تفاله موم زنبور عسل و گیاه شیرین بیان بر برخی خصوصیات جوانه زنی، مرفولوژیکی و بیوشیمیایی گیاهچه های کنجد در شرایط تنش خشکی، آزمایشی به ‏صورت فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار اجرا شد. پیش ‏تیمار در سه سطح (پیش ‏تیمار با آب، پیش ‏تیمار با عصاره تفاله موم زنبور عسل در غلظت2000 پی پی ام، پیش ‏تیمار با عصاره شیرین بیان در غلظت 5000 پی پی ام)، آبیاری با عصاره در سه سطح (آب، تفاله موم زنبور عسل با غلظت2000 پی پی ام، عصاره شیرین بیان با غلظت 5000 پی پی ام) و تنش خشکی در چهار سطح (0، 2-، 4- و 6- بار) مطالعه شدند. پیش ‏تیمار بذور با تفاله موم زنبور عسل سرعت و درصد جوانه زنی، وزن خشک گیاهچه، طول ریشه چه، طول ساقه چه و فعالیت آنزیم های CAT و APX را در شرایط تنش خشکی افزایش معنی‏دار داد و سبب کاهش میزان پراکسیداسیون لیپیدهای غشاء و محتوای پرولین شد. برهمکنش تنش خشکی و آبیاری با عصاره‏ ها نشان داد که آبیاری با عصاره شیرین بیان و تفاله موم زنبور عسل در شرایط تنش خشکی باعث افزایش معنی‏ دار محتوای پرولین و فعالیت آنزیم های APX و CAT نسبت به آبیاری با آب شد که در نهایت وزن خشک گیاهچه و طول ریشه چه و ساقه چه را بهبود بخشید. برهمکنش پیش ‏تیمار و آبیاری با عصاره‏ ها نیز نشان داد که بیشترین فعالیت CAT (377/0 واحد بر میلی گرم پروتئین) و APX (557/0 واحد بر میلی گرم پروتئین)، وزن خشک گیاهچه (53/21 میلی گرم)، طول ریشه چه (53/54 میلی متر) و طول ساقه چه (33/9 میلی متر) مربوط به پیش ‏تیمار با تفاله موم زنبور عسل و آبیاری با شیرین بیان بود. بنابراین، به نظر می‏رسد که مناسب‏ترین تیمار برای کاهش اثرات منفی تنش خشکی در گیاه کنجد، پیش ‏تیمار با عصاره تفاله موم زنبور عسل به همراه آبیاری با عصاره شیرین بیان می‏باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358409 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!