بررسی نقش معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری در تامین امنیت اجتماعی شهروندان (مطالعه موردی منطقه 3 شهرداری تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش

 امروزه نقش و اهمیت امنیت در پیشرفت هر جامعه ای تا بدان پایه است که آن را بستر و پیش نیاز هر گونه توسعه ای دانسته اند خصوصا در جوامع در حال توسعه که با انواع بحران ها و چالش های مستمر ناشی از عقب ماندگی مواجه می باشند. این پژوهش با هدف بررسی نقش معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری در تامین امنیت اجتماعی شهروندان تهرانی با شش مولفه امنیت مالی، بهداشتی، روانی، جانی، شغلی و زیستی به مرحله اجرا درآمده است.

روش پژوهش

در این تحقیق پیمایشی از روش مطالعه توصیفی- اکتشافی استفاده شده و جامعه آماری شامل دو گروه می باشد که گروه اول شهروندان منطقه 3 شهرداری و گروه دوم نیز کلیه مسیولین و کارشناسان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته بوده که توسط هر دو گروه جامعه تکمیل و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و MINITAB مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روش نمونه گیری جامعه آماری گروه اول تصادفی و طبقه ای و گروه دوم به صورت تمام شماری می باشد.

یافته ها

 از دیدگاه شهروندان، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اثر معنی داری در تامین مولفه های امنیت اجتماعی شهروندان ندارد. نتایج حاصله نشان می دهد که بین نظرات شهروندان و کارکنان و مسیولین شهرداری در خصوص عملکرد معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران شکاف وجود دارد و کارکنان و مسیولین شهرداری نظر مساعدتری نسبت به عملکرد این معاونت در تامین امنیت اجتماعی و مولفه های آن دارد.

نتیجه گیری

از دیدگاه شهروندان، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیشترین تاثیر را بر امنیت بهداشتی شهروندان و کمترین تاثیر را بر امنیت شغلی و جانی آن ها داشته و از دیدگاه کارکنان و مسیولین، این معاونت بیشترین تاثیر را بر امنیت بهداشتی شهروندان و کمترین تاثیر را بر امنیت شغلی، مالی و جانی آن ها داشته است. در بررسی میزان شکاف بین نظرات این دو گروه در خصوص عملکرد معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می توان گفت کارکنان و مسیولین شهرداری، نظر مساعدتری نسبت به عملکرد این معاونت در تامین امنیت این مولفه ها داشته اند و بیشترین شکاف بین نظرات این دو گروه، در خصوص تامین امنیت شغلی و زیستی شهروندان و کمترین شکاف نیز در خصوص تامین امنیت مالی شهروندان مشاهده می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2359763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!