برنامه ریزی منابع آب در حوضه آبریز کرخه با توجه به درآمد ناخالص بخش کشاورزی، توازن در توزیع درآمد کشاورزی و تامین حقابه محیط زیستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

درمطالعات طرح های توسعه منابع آب باید علاوه بر توجیهات فنی، جنبه های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی نیز مدنظر قرار داده شود. از این رو استفاده از روش های شبیه سازی برای توسعه یک استراتژی مناسب و به منظور تصمیم گیری برای آینده منابع آب هر پهنه ای امری ضروری بشمار می آید. برای شبیه سازی حوضه آبریز کرخه از مدل MODSIM استفاده شده است. دو نوع سیاست کلی، یکی مربوط به میزان تقاضای آب در بخش کشاورزی از جهت مصرف حداقلی، میانه و حداکثری و دیگری مرتبط با چگونگی توسعه سدهای حوضه از جهت اضافه شدن سدهای در دست ساخت و مطالعه به سیستم تعریف شده اند. شاخص های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مدنظر که جهت بررسی هریک از سناریوها در این پژوهش استفاده شده است عبارت اند از: سطح زیر کشت، تولید ناخالص داخلی، دبی زیست محیطی تالاب هورالعظیم و از همه مهم تر ضریب ویلیامسون که بحث کاهش نابرابری اقتصادی و توازن در توزیع درآمد حاصل از کشاورزی میان استان های حوضه آبریز کرخه را مورد بررسی قرار می دهد. درآخر نیز با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره به نام های فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل شبکه ای و نرم افزار Super Decisions، سیاست های مدنظر رتبه بندی شده و در کنار انتخاب سیاست برتر نتایج با یکدیگر مقایسه شده است. طبق نتایج در هر دو روش تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل شبکه ای، سناریو مشتمل بر توسعه سدهای دردست مطالعه و مصرف کم آب وپس از آن سناریوی توسعه سدهای در دست ساخت و مطالعه حوضه آبریز کرخه در شرایط مصرف آب میانه، به ترتیب بهترین سیاست ها برای برنامه ریزی در حوضه برمبنای شاخص های درنظر گرفته شده هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
433 تا 450
لینک کوتاه:
magiran.com/p2361644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!