بررسی تاثیر سدیم والپروات بر وزن، شاخص توده بدنی، اسید اوریک، ویتامین D3، انسولین خون و لیپیدهای سرم در کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به شیوع بالای صرع و استفاده از والپروات سدیم به عنوان داروی ضد صرع که به طور گسترده در این بیماران تجویز می شود، شناخت دقیق عوارض جانبی آن و تاثیرات آن بر سطح لیپیدهای سرم، آنزیم های کبد، اسید اوریک و آزمایشات عملکرد تیرویید، به خصوص در مواردی که نیاز به درمان طولانی مدت دارند ضروری به نظر می رسد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیرات والپروات سدیم بر وزن، شاخص توده بدن (BMI)، ویتامین D3، انسولین خون، سطح اسید اوریک و لیپیدهای سرم در کودکان مبتلا به صرع تازه تشخیص داده شده بود.

روش کار

این مطالعه آینده نگر بر روی 30 کودک 3 تا 8 ساله انجام شد که از صرع تازه تشخیص داده شده رنج می بردند و والپروات سدیم را به عنوان مونوتراپی دریافت می کردند. داده ها شامل اطلاعات دموگرافیک (سن ، جنس ، قد ، وزن و دور کمر و اندازه مفصل ران) و همچنین مشخصات بالینی مانند آنزیم های کبدی، سطح لیپیدهای سرم است. آزمایش تیرویید، قند خون ناشتا، سطح اسید اوریک و سطح انسولین خون کودکان قبل و شش ماه پس از مصرف سدیم والپروات، مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

میانگین وزن کودکان قبل و شش ماه پس از شروع درمان با والپروات سدیم به ترتیب 99/2 ± 54/18 و 93/3 ± 13/21 (کیلوگرم) بود. این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (005/0 = P). همچنین، میانگین وزن باscore  Z در کودکان قبل و بعد از مصرف والپروات سدیم به ترتیب 293/2- و 497/2- بود که از نظر آماری نیز معنی دار بود. علاوه بر افزایش وزن، بعد از مصرف والپروات دور شکم و باسن نیز افزایش قابل توجهی مشاهده شد، در حالی که افزایش میانگین BMI قبل و بعد از تجویز والپروات از نظر آماری معنی دار نبود (114/0 = P). همچنین، والپروات سدیم به طور قابل توجهی سطح ALT را افزایش داد (046/0 = P). این در حالی است که والپروات سدیم هیچ تاثیری بر سایر آزمایش های عملکرد کبد (AST)، هورمون های تیرویید (TSH ، T4)، قند خون ناشتا (FBS)، سطح اسید اوریک، 25 OH Vit-D3 و سطح انسولین خون کودکان نداشت (05/0 >P).

نتیجه گیری

با توجه به یافته های مطالعه، والپروات سدیم داروی مناسبی برای کودکان 3 تا 8 سال است اما مصرف این دارو احتمال چاقی را در کودکان افزایش می دهد. با توجه به افزایش قابل توجه آنزیم ALT در این مطالعه، توصیه می شود آنزیم های کبد قبل، یک و شش ماه پس از شروع درمان بررسی شوند زیرا می تواند از عوارض جانبی دایمی برگشت ناپذیر این دارو جلوگیری کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
49 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2361948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!