پایش تاثیر دمای محیط بر پاندمی کووید 19 با استفاده از تجزیه و تحلیل پروفایل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از اولین اقداماتی که در شرایط همه گیری یک بیماری مانند کووید-19 در جامعه صورت می گیرد، انجام بررسی اپیدمیولوژیک است. یکی از مهم ترین مشخصه های کلیدی در ارزیابی و کنترل اپیدمی، شاخص مولد پایه () است که متاثر از عوامل متفاوتی، تغییر می یابد. این مقاله درصدد است تا در مرحله اول یک رابطه تابعی بین شاخص مولد پایه و متغیر دما طراحی نماید، و در دومین مرحله ، نشان دهد که پاندمی در یک جامعه را می توان با رویکرد پروفایلی بصورت اثربخشی پایش کرد.

روش کار

روش مورد استفاده برای دستیابی به اهداف این تحقیق، تجزیه و تحلیل و پایش پروفایل می باشد. پایش پروفایل در گروه  رویکردهای آماری قرار می گیرد. در این تحقیق رابطه تابعی (پروفایل) میان متغیرهای دمای محیط و شاخص مولد پایه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. همچنین در این تحقیق، به منظور دستیابی به رابطه تابعی مورد نظر، از روش های تجزیه و تحلیل طراحی آزمایشات نیز استفاده شده است.

یافته ها

در این تحقیق، علاوه بر اینکه یک پروفایل برای دو متغیر دمای محیط و شاخص مولد پایه طراحی و معرفی گردید، این تحقیق نشان داد که می توان پاندمی را بر اساس یک رابطه پروفایلی بصورت اثربخش کنترل کرد، و تغییرپذیری ناشی از عوامل غیرطبیعی را از تغییرپذیری ناشی از عوامل تحت کنترل، شناسایی کرد.

نتیجه گیری

این مقاله ضمن بررسی مدل پیشنهادی در دو فاز یک و فاز دو، پایش پروفایل پیشنهادی را برای سه بازه زمانی متفاوت در کشور ایران تجزیه و تحلیل حساسیت  کرده است. نتایج این تحلیل نشان داد که مدل کنترلی طراحی شده می تواند به خوبی شرایط پاندمی ویروس کووید-19 را  با استفاده از رابطه تابعی بین متغیر مستقل دمای محیط و متغیر پاسخ عدد مولد پایه () پایش کند و سیگنال های مناسبی را از خود نشان دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2361955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!