ارزیابی تاثیر تابش لیزر کم توان به همراه ویتامین D در از بین بردن سلول های ملانومای پوستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه از لیزرهای کم توان می توان برای از بین بردن سلول های سرطانی پوست به دلیل افزایش در القاء اپپتوز و افزایش میزان ROS استفاده کرد. ویتامین D در پوست مسیر سیگنالینگ های سرطانی را مهار کرده و رشد تومور را سرکوب می کند. در این مطالعه اثر تابش لیزر کم توان و همچنین نقش ویتامین D در سلول های سرطان ملانومای پوست انسانی رده A375 مورد بررسی قرار گرفت. مطالعات نشان می دهد استفاده از پرتودرمانی با نور لیزر کم توان همراه با ویتامین D می تواند نفوذ سلولی را بهبود بخشد و در نتیجه اثرات ضد سرطانی آن را از طریق القاء اپپتوز افزایش دهد.

روش و بررسی

مطالعه آزمایشگاهی مداخله ای و در محیط in vitro آزمایشگاه کشت سلولی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در سال 1399-1400 انجام شد. ابتدا کشت سلول های سرطان پوست A375 در محیط کشت +10% FBS DMEM انجام شد. تیمار های ویتامین D در غلظت های مختلف (10،25،35 و50 میکرومولار) و تیمار لیزر کم توان با دوز های انرژی مختلف (1،2،5،10 ژول بر سانتی متر مربع) بررسی شد و سپس اثر همزمان ویتامین D با غلظت بهینه و لیزر کم توان با دوز بهینه انجام شد و با روش تست MTT و فلوسایتومتری به ترتیب میزان زنده مانایی و میزان اپپتوز در اثر این تیمارها بررسی شد.

یافته ها

نتایج تیمار ویتامین D با غلظت های مختلف) 10،25،35و50 میکرومولار) در سلول های سرطان پوست رده سلولی A375 نشان داد که تیمار ویتامین D با غلظت 35 میکرومولار کمترین زنده مانایی و بالاترین میزان اپپتوز دارد و همچنین دوز 2 و 5 ژول بر سانتی متر مربع نیز کمترین زنده مانایی و بیشترین میزان اپپتوز را دارد و استفاده همزمان این تیمارها با یکدیگر اثر هم افزایی را نشان داد.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان گفت که ویتامین D و لیزر کم توان باعث کاهش بیشتر بقای سلول های سرطانی می شود. بنابراین استفاده از درمان ترکیبی لیزر کم توان و ویتامین D در غلظت و دوز انرژی موثر و بهینه اثرات ضد سرطانی را دارد و نتایج این تحقیق می تواند در درمان سلول های سرطان پوست ملانوما موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2368397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!