تاثیر تمرین تناوبی با شدت بالا و متوسط بر پری لیپین 3 بافت چربی احشایی و مقاومت به انسولین رت های نر مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

واکنش پروتئین های قطره ی چربی به تمرین تناوبی، ممکن است منجر به ایجاد شرایطی شود که تشخیص مکانیسم زیربنایی تمرین ورزشی و دیابت نوع دو را فراهم نماید. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر دو شدت متفاوت تمرین تناوبی بر پری لیپین 3 (Perilipin-3 یا PLIN3) بافت چرب احشایی و مقاومت به انسولین رت های نر بود.

روش ها

32 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار در دو گروه سالم و مبتلا به دیابت قرار گرفتند. سپس موش های مبتلا به دیابت به سه زیرگروه (شاهد مبتلا به دیابت، تمرین تناوبی با شدت بالا و شدت متوسط) و یک گروه شاهد سالم تقسیم شدند تا مطالعه بر روی چهار گروه (هر گروه 8 سر) انجام شود. تمرین در گروه متوسط با 70-65 درصد و در گروه شدت بالا با 90-85 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی در طول هشت هفته انجام شد. 48 ساعت پس از آخرین نوبت تمرین، موش ها با تزریق درون صفاقی (Intraperitoneal یا IP) ترکیبی از کتامین و زایلازین بیهوش شدند و بافت چرب دور روده ی آن ها برداشته شد. بیان پروتئین PLIN3 با استفاده از تکنیک Western blot و مقاومت به انسولین نیز به روش Homeostatic Model Assessment-Insulin Resistance (HOMA-IR) صورت گرفت. در نهایت، داده ها با استفاده از آزمون One-way ANOVA و آزمون تعقیبی Tukey تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

نتایج آزمون تعقیبی بیانگر کاهش معنی دار PLIN3 و مقاومت به انسولین در گروه تمرین تناوبی با شدت بالا (001/0 = P) و متوسط (001/0 = P) نسبت به گروه شاهد مبتلا به دیابت بود؛ در حالی که تفاوت معنی داری بین گروه های تمرینی با شدت بالا و متوسط وجود نداشت (328/0 = P).

نتیجه گیری

تمرینات تناوبی با شدت بالا و متوسط، می تواند منجر به بهبود متابولیسم گلوکز و همچنین، تغییرات چشم گیر در مقادیر بافتی PLIN3 رت های مبتلا به دیابت نوع دو شود.<

زبان:
فارسی
صفحات:
665 تا 672
لینک کوتاه:
magiran.com/p2368423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!