طراحی و ساخت ماکت یک صندلی چرخدار هوشمند با قابلیت کنترل توسط معلولان قطع نخاعی در ناحیه ستون ‏فقرات گردنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از انجام این پژوهش توانبخشی کمک رسانی به معلولانی است که از ناحیه ستون فقرات گردنی دچار عارضه و آسیب شده اند و به علت آسیب دیدن نخاع قادر به حرکت نمی باشند. با توجه به محدودیت هایی که صندلی چرخدار های امروزی دارند، در این پژوهش مدلی برای افراد قطع نخاعی که قادر به استفاده از صندلی چرخدار های جوی استیک دار یا حرکت دادن صندلی چرخدار های معمولی با دست نیستند طراحی شده تا این محدودیت ها را برطرف کند و فرد معلول به لطف سیستم هوشمند و سنسورهای تعبیه شده بدون نیاز به شخص دیگری تنها با حرکت سر خود صندلی چرخدار را به حرکت در آورد.

روش بررسی

برای اینکه ماکتی شبیه یک صندلی چرخدار داشته باشیم، در این طرح یک تکیه گاه و نشیمنگاه از چوب ساخته شده که دارای طول 25، عرض23 و ارتفاع 26 سانتی متر است. دو چرخ 7 سانتی متری آلومنیومی در طرفین ماکت جهت حرکت و دو چرخ هرزگرد ساچمه ای جهت حفظ تعادل در عقب و جلو آن قرار گرفته است. حرکت رفت و برگشت ماکت به جلو و عقب و گردش به چپ و راست آن توسط چهار سنسور مادون قرمز فرستنده و چهار گیرنده متناظر که در محل های مناسب در اطراف ماکت نصب شده کنترل می شود. با استفاده از سنسورهای نصب شده روی ماکت حرکت سر فرد به هر یک از چهار جهت سبب عکس العمل یکی از سنسورهای گیرنده و حرکت صندلی چرخدار به سمت مورد انتظار می شود.

یافته ها

تمامی مدارات الکترونیکی و قسمت های مکانیکی مورد نیاز جهت پردازش اطلاعات و اعمال فرمان های کنترلی به صندلی چرخدار توسط قطعات موجود در بازار ایران طراحی و پیاده سازی شده و با توجه به دستیابی به عملکرد مورد انتظار توسط نمونه طراحی شده بر اساس آزمایش های عملی انجام گرفته، این طرح قابلیت تبدیل به نمونه صنعتی را خواهد داشت.

نتیجه گیری

از نتایج این طرح می توان برای اضافه کردن قابلیت کنترل حرکت به صندلی های چرخدار معمولی و هوشمندسازی آن ها به روشی ساده و اقتصادی بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2369489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!