بررسی میزان درجه تورتیکولی و اسکولیوز در کشتی گیران آزادکار نخبه دارای گوش گل کلمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
ورزش کشتی یکی از قدیمی ترین ورزش های رقابتی و دارای دو سبک آزاد و فرنگی است. یکی از ارکان مهم بدن انسان، ستون فقرات است. ستون فقرات از لحاظ موضع بالاترین شیوع ابتلا به ناهنجاری را به خود اختصاص داده است که می توان به عارضه های تورتیکولی و اسکولیوز اشاره کرد. حرکات تکراری و نامناسب در طولانی مدت به عدم تعادل و در نهایت، فرد در معرض اختلال های جسمانی ناشی از تغییر شکل طبیعی استخوان ها و ناهنجاری های وضعیتی قرار می گیرد. بنابراین هدف اصلی از این پژوهش، بررسی میزان درجه تورتیکولی و اسکولیوز در کشتی گیران آزادکار نخبه دارای گوش گل کلمی بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بود. آزمودنی های تحقیق را 120 کشتی گیر مرد آزادکار نخبه که در باشگاه های تهران با میانگین دامنه سنی 4/39±24/65 سال، وزن 11/38±75/31 کیلوگرم، قد 4/3±174/65 و سابقه ورزشی 2/63±9/80 بودند، انتخاب شدند. برای ارزیابی درجه تورتیکولی با روش فتوگرامتری با استفاده از نرم افزار کورل X6 و برای ارزیابی شیب اسکولیوز با پایه اسکولیومتر محقق ساز و اپلیکیشن تلفن همراه در باشگاه شهید صبوری منطقه 17 تهران صورت پذیرفت. در تجزیه و تحلیل داده ها میانگین درجات تورتیکولی و اسکولیوز با محاسبه ی فاصله اطمینان 95 درصد برآورد شد. به علاوه تحلیل داده های حاصل از تحقیق بوسیله ی آزمون های تی مستقل، من ویتنی و کای دو در سطح خطای 0/05 و با استفاده از نسخه ی 24 نرم افزار SPSS انجام گرفت.
یافته ها
میانگین شیب گردن 5/68 درجه (با فاصله اطمینان 95 درصد 6/15-5/22) و میانگین شیب ستون فقرات 3/02 درجه (با فاصله اطمینان 95 درصد 3/21-/84) برآورد شد. ارتباط معناداری بین دست و پای برتر با سمت شکستگی گوش و سمت انحراف در ستون فقرات مشاهده شد (0/001>p).
نتیجه گیری
با توجه به اینکه تورتیکولی، شانه نابرابر همان سمت را ایجاد می کند لذا اسکولیوز در سگمنت پایین در همان سمت ایجاد می شود. کشتی گیران نخبه در ناحیه گردنی و کمربند شانه ای از عضلاتی قوی برخوردارند لذا تمرینات اصلاحی این دو بخش را می توان در کشتی گیران آماتور برای پیشگیری این دو عارضه استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2369490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!