بررسی خواص سیتوتوکسیک و ضدباکتریایی Symbiodinium sp. جدا و خالص شده از شقایق دریایی Stichodactyla haddoni در خلیج های فارس و عمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

روابط همزیستی نقش مهمی در اکوسیستم‌های دریایی دارد. در میان همزیست‌ها، محصولات شیمیایی دینوفلاژله‌های دریایی توجه زیست‌شناسان و بوم‌شناسان را به دلیل وجود منابع غنی از متابولیت‌های ثانویه فعال به خود جلب کرده است. هدف از این پژوهش بررسی سیتوتوکسیک و فعالیت ضدباکتریایی عصاره Symbiodinium sp. جداسازی و خالص شده از Stichodactyla haddoni در مناطق خلیج‌های فارس و عمان و همچنین کشت Symbiodinium sp. بوده است. نمونه‌برداری شقایق‌های دریایی طی دو فصل تابستان و زمستان انجام شد و Symbiodinium sp. به روش هموژنیزه کردن جداسازی، سپس کشت و عصاره‌گیری شد. سپس خاصیت سیتوتوکسیک با روش BST ارزیابی شد. همچنین اثر عصاره‌ها بر باکتری‌های بیماری‌زای انسانی Escherichia coli و Staphylococcus aureus بررسی شد. نتایج نشان داد که بیشترین خاصیت سیتوتوکسیک عصاره در آزمایشگاه طی 24 و 72 ساعت با کمترین LC50 (به ترتیب 179/0 و 075/0 میلی‌گرم در میلی‌لیتر) در تابستان چابهار دیده شد. مقایسه خاصیت ضدباکتریایی نیز نشان داد که بیشترین قطر هاله تشکیل شده مربوط به زمستان جزیره قشم بود، اما مقدار آن از هاله پنی‌سیلین کمتر بود. به طور کلی، بررسی عصاره‌های متانولی خاصیت ضدباکتریایی نشان نداد، در حالی که دارای اثرات کشنده بر لارو آرتمیا بودند. از این رو، Symbiodinium sp. می‌تواند به عنوان یک دینوفلاژله سیتوتوکسیک مورد آزمون‌های اختصاصی‌تر ضدسرطان و ضدتومور قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2370530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!