بررسی معنای وجودی در افکار سعدی با تکیه بر روان‏درمانگری اگزیستانسیال اروین یالوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اگزیستانسیالیسم از جمله مکاتب سنتی است که در فلسفه معاصر مطرح‏ میشود و توانسته در بسیاری از حوزه‌های علوم ‏انسانی مثل ادبیات، هنر و بویژه روانشناسی، جایی برای خود باز کند. نظریه‏پردازان و اندیشمندان روانشناسی دیدگاه ها و رویکردهای متفاوتی در این خصوص ارایه‏ داده‏اند. یالوم یکی از روان‏درمانگران اگزیستانسیال معاصر است که به افراد در مواجهه با مسایل زندگی از قبیل انزوا، بیگانگی، بی‏معنایی (پوچی)، ترس از مرگ، درد و رنج کمک میکند. در نظریه روان‏درمانگری وی پرسش درباره معنای زندگی، مهمترین و ضروریترین مولفه ‏است که اساس روان‏درمانگری او بشمار میرود‏. در این پژوهش سعی میشود معنای وجودی و راه های دستیابی به مفهوم معنای زندگی و همچنین ارایه راهکارهایی برای مقابله با معضل بی‏معنایی در بوستان و گلستان سعدی بررسی شود.

روش مطالعه

روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‏ای و روش تنظیم آن توصیفی - تحلیلی است. در این پژوهش از کتابها و مقاله‏ها و پژوهشهای موجود درخصوص سعدی و یالوم و دیگر منابع مکتوب موجود در این زمینه استفاده شده ‏است. محدوده و جامعه مورد مطالعه، بوستان و گلستان سعدی به تصحیح غلامحسین یوسفی و آثار ترجمه‌شده (سپیده حبیب) از اروین یالوم روان‏درمانگر معاصر است.

یافته ‏ها

 یافته‏ های پژوهش گویای آن است ‏که با وجود تفاوت فرهنگی، زمانی و بعد مکانی، هر دو اندیشمند به زبان و شیوه‏ای تقریبا یکسان در صدد ارایه راهکارهایی برای دستیابی به معنای واقعی زندگی و رهایی از پوچی و بی‏معنایی هستند. یکی از این راهکارها ارزشهای اخلاقی است. از نظر سعدی زندگی ذاتا پوچ و بی‏معناست، اما ارزش قابل‏ملاحظه‏ای دارد که خود بشر مبدع آن است و آن منوط به رعایت یک سری اصول اخلاقی است.

نتیجه‏ گیری

 سعدی سعی ‏میکند تفکر در مورد معنای زندگی را بیاموزد. هدف او، هدایت انسان بسوی فضایل اخلاقی و ایجاد معنا در زندگانی است؛ بشرطی که آماده پذیرش سختیها‏ و رنج بردن دربرابر مشکلات بعنوان بخشی از فرایند یافتن معنی باشیم. واژه‌هایی که از دل سعدی برمیخیزد، صادقانه و عمیقتر از آن است که انسان کوچکترین‏ رنگی از فریب در آن ببیند. سخنهای او با گذار چندین قرن هنوز کاربردی و ارزشمند است، همانطورکه هنرجو برای فعالیتی که درگیر آن است، به آموزگار رجوع‏ میکند، بیمارانی (مخاطبان) که درگیر زندگی و مشکلات آن و روان‏نژندی هستند میتوانند برای حل مشکلات و رفع نقصها و آشفتگیهای‏ وجودی به آثار سعدی مراجعه ‏‏کنند و با تامل در گفته‏ ها و شعرهای او و بکارگیری این نکته ‏ها در خود حالتی را بدست‏‏ آورند که برای بهبود زندگی و رهایی از پوچی مفید باشد. بنابراین هرچه انسان بیشتر به کیفیت زندگی خود و ارزشهای اخلاقی از قبیل فداکاری، نیکی، احسان، گذشت و نوع‌دوستی توجه داشته باشد،‏ زندگی برایش معنادارتر خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2372033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!