بهره برداری تلفیقی آب سطحی و زیرزمینی با مد نظر قرار دادن اثرات اجرای طرح جمع آوری فاضلاب (مطالعه موردی دشت تهران، کرج و شهریار)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

افزایش جمعیت و گسترش فعالیتهای کشاورزی و صنعت در منطقه تهران - کرج سیستم پیچیده و ناهمگونی از منابع تخلیه و تغذیه را پدید آورده است و نیاز به مدیریت منابع آب در این منطقه را ضروری میسازد. هدف از مطالعه حاضر بررسی و مدیریت منابع آب منطقه مورد نظر در وضعیت فعلی و آینده، اثر تخصیص پساب فاضلاب بر تامین نیازها و همچنین ارایه راهکارهایی برای کاهش و مدیریت مصرف می باشد که این اهداف در قالب سناریوهای 5 گانه مورد بررسی قرار گرفته اند. برای شبیه سازی منابع آب زیرزمینی از مدل MODFLOW و برای برنامه ریزی منابع آب از WEAP استفاده شده است. در همه سناریوها اولویت اول تامین نیازهای شرب و صنعت است که در تمام سناریوها بالای 99 درصد تامین شده اند. نتایج نشان داد که با درنظرگرفتن اجرای طرح های آتی و افزایش نیازها، پایداری منابع در سالهای آخر مدل سازی کاهش می یابد که نشان دهنده کمبود منابع آبی در مقابل تقاضا است. با توجه به نتایج، بدون تخصیص پساب، نیاز کشاورزی می بایست سالانه 40 درصد کاهش یابد تا درصد کمبود آن به زیر 10 درصد رسد و در صورت تخصیص پساب به نیاز کشاورزی، با کاهش 30 درصدی نیز درصد تامین این نیاز بالای 90 درصد می رسد و منابع آبی حوضه از لحاظ پایداری و آسیب پذیری در وضعیت بهتری قرار می گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2372620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!