شبیه سازی اثرات تغییر اقلیم با استفاده از مدل های اقلیمی CMIP5 و CMIP6 بر رواناب با استفاده از مدل هیدرولوژیکی SWAT (مطالعه موردی: حوضه آبریز طشک-بختگان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تغییر اقلیم به صورت مستقیم بر روی مولفه های هیدرولوژیک و منابع آبی تاثیرگذار است و نقش مهمی در تشدید خطرات احتمالی همچون خشکسالی و سیلاب دارد. لذا بررسی اثرات تغییر اقلیم بر مولفه های آبی همچون رواناب امری ضروری است. از این رو در این مطالعه، وضعیت رواناب حوضه طشک- بختگان به عنوان یکی از مهم ترین حوضه های کشور از نظر زیست محیطی در شرایط تغییر اقلیم با استفاده از مدل SWAT مورد بررسی قرار گرفت. شبیه سازی رواناب با اعمال شرایط تغییر اقلیم برای مدل های GFDL-ESM2M و IPSL_CMA5_LR تحت سناریوهای RCP2.6 و RCP8.5 و مدل های GFDL-ESM4 و IPSL_CMA6_LR تحت سناریوهای SSP1-2.6 و SSP5-8.5 در دوره آینده نزدیک (2050-2021) انجام شد. نتایج واسنجی و اعتبارسنجی مدل SWAT با استفاده از شاخص های R2، NSH و RMSE به ترتیب در بازه (0/99-0/70)، (0/98-0/51) و (14/4-0/9) متر مکعب بر ثانیه قرار دارد که نشان دهنده دقت زیاد واسنجی و اعتبارسنجی مدل است. بررسی وضعیت متغیر های اقلیمی بارش و دمای حداقل و حداکثر در شرایط تغییر اقلیم، افزایش دما (2/91-1/51 درجه سلسیوس) برای تمامی مدل ها و سناریوها و کاهش بارش  (11/15-0/05 درصد) را در اغلب مدل ها و سناریو ها نشان می دهد. شبیه سازی مدل هیدرولوژیک SWAT در شرایط تغییر اقلیم در هر 4 ایستگاه تحت سناریوهای SSP کاهش رواناب و در 3 ایستگاه تحت سناریوهای RCP افزایش رواناب را نشان داد. با توجه به اینکه داده های اقلیمی سناریوهای SSP به تازگی در دسترس قرار گرفته است، نتایج این تحقیق می تواند برای ادامه تحقیق در مورد اثرات این سناریوها بر حوضه های مهم کشور و در نتیجه سیاست گذاری و برنامه ریزی منابع آب در شرایط تغییر اقلیم مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
345 تا 359
لینک کوتاه:
magiran.com/p2372637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!