شبیه سازی رطوبت خاک توسط HYDRUS-1D در سامانه های آبیاری قطره ای زیر سطحی و سطحی در کشت گندم با استفاده از نتایج مدل ET-HS

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در طراحی سامانه آبیاری قطره ای باید از نحوه توزیع و تغییرات رطوبت خاک اطلاع داشت که تعیین صحرایی آن پرهزینه و زمان بر است. هدف پژوهش حاضر برآورد نیاز آبی با مدل ET-HS در کشت خطی گندم تحت آبیاری قطره ای سطحی و زیرسطحی در منطقه خشک و نیمه خشک عملکرد مدل HYDRUS-1D در تخمین توزیع رطوبت بود. تیمارهای نصب قطره چکان در سه عمق صفر، 15 و 30 سانتی متری و اندازه گیری رطوبت در شش عمق خاک (10 تا60 سانتی متری) با چهار تکرار در دوسال متوالی در منطقه خشک و نیمه خشک اصفهان طراحی شد.. رطوبت خاک به صورت روزانه توسط رطوبت سنج مدل (Sentek Pty Ltd) Diviner 2000 اندازه گیری گردید. به کمک مدل ET-HS داده های تبخیر از خاک بدست آمد و در نرم افزار HYDRUS-1D استفاده شد. داده های شبیه سازی شده و مزرعه ای بر اساس شاخص های آماری مقایسه شدند. نتایج نشان داد در آبیاری قطره ای سطحی به جز عمق صفر تا 10 سانتی متری که ضریب تبیین) R2 (معادل 74/0 داشت، سایر عمق ها به نسبت دارای مقدار R2 بالایی بودند و بهترین انطباق داده های رطوبت در عمق 10 تا 20 سانتی متری خاک بدست آمد (93/0=R2). همچنین مقادیر شاخص ریشه میانگین مربعات خطا (RMSE) به جز در عمق نصب قطره چکان صفر (cm3/cm362/0) و 30 سانتی متری (44/0) در سایر عمق ها پایین بود. بیشترین میزان ضریب مقدار باقی مانده (CRM)، 008/0 و کمترین آن 0046/0- بدست آمد. با توجه به مطلوب بودن نتایج ارزیابی، می توان مدل HYDRUS را برای مدیریت بهینه آبیاری در کشت خطی گندم در مناطق خشک و نیمه خشک استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
980 تا 991
لینک کوتاه:
magiran.com/p2373011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!