ارائه مدل مدیریت HSE (محیط، ایمنی، سلامت) در باشگاه های ورزشی (با رویکرد اشتراوس و کوربین)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت روزافزون مدیریت HSE و لزوم بررسی اثرات آن و با در نظر گرفتن اینکه در ایران مطالعات اندکی در این زمینه صورت گرفته است، لذا هدف پژوهش طراحی مدل مدیریت HSE در باشگاه های ورزشی بود.

روش کار

روش تحقیق، کیفی است که از روش نظریه سازی داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین، با کدگذاری های باز، محوری و انتخابی مصاحبه های نیمه ساختار یافته با جامعه ی آماری: اساتید، صاحب نظران دانشگاهی و خبرگان حوزه مدیریت باشگاه های ورزشی، مدیران کمیته ملی المپیک و برخی معاونان وزارت ورزش و جوانان خبره در زمینه HSE اماکن ورزشی بود. با نمونه گیری آماری تصادفی و نظری تا رسیدن به اشباع نظری 25 نفر بودند که طی 5 دور مصاحبه ی دلفی، اجماع نظری حاصل و کدگذاری ها تجزیه و تحلیل شد. ابزار پژوهش برگه های کدگذاری طبق دستورالعمل محقق ساخته بودند که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تایید و پایایی آن با معیار پی اسکات محاسبه شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که مقوله ها در قالب 31 مقوله و 127 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علی (5 مقوله)، مقوله اصلی و محوری: طراحی مدل مدیریت HSE باشگاه های ورزشی (6 مقوله)، راهبردها (6مقوله) در سه سطح فردی، میانی و کلان، شرایط زمینه ای (3 مقوله)، شرایط مداخله گر یا میانجی (6 مقوله)، و پیامدها (5 مقوله) در سه سطح فردی، میانی و کلان جای گرفتند.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج پژوهش کیفی مبتنی بر  قالب ریخته گری اشتراس و کوربین (2008)، پیشایندها و برآیندهایی توسعه ی مدل مدیریت HSE باشگاه های ورزشی می تواند مفید و کاربردی باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2374255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!