زمین شیمی و سنگ زایی مونزونیت های پتاسیم دار در مجموعه آذرین لار در شمال زاهدان، شرق ایران؛ با تاکید بر خاستگاه آداکیت های نوع C

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مجموعه آذرین لار در بخش مرکزی پهنه زمین درز سیستان و در فاصله 22 کیلومتری شمال زاهدان رخنمون دارد. این مجموعه دارای تنوعی از سنگ های درونی و نیمه نفوذی تحت اشباع تا اشباع از سیلیس شامل سینیت، نفلین سینیت، شونکینیت، لامپروفیرها و مونزونیت ها و سنگ های خروجی شامل توف و برش است. مونزونیت ها به صورت توده هایی استوک مانند، در بخش های جنوب شرقی-جنوبی و شمالی این مجموعه رخنمون دارند. این سنگ ها با بافت پورفیری و ترکیب کوارتز مونزونیتی و مونزونیتی، دربردارنده فلدسپارهای آلکالن، پلاژیوکلاز، کوارتز، آمفیبول و بیوتیت هستند. مقدار SiO2، Al2O3، K2O و نسبت K2O/Na2O بالا، مونزونیت های مجموعه آذرین لار را در رده کوارتز مونزونیت های متالومین اشباع از سیلیس، شوشونیتی و از رده سنگ های پتاسیم دار ایالت رومن قرار داده است. کاهش مقدار FeO، CaO، MnO، TiO2، P2O5 و MgO طی تکامل ماگما، بیانگر تفریق کانی های مافیک، پلاژیوکلازهای کلسیم دار، آپاتیت و تیتانیت در ماگمای مادر این سنگ هاست. بررسی های زمین شیمیایی نشان می دهد که فرآیند ذوب بخشی، در قیاس با پدیده تفریق، اثر بیشتری بر زمین شیمی این سنگ ها داشته است. سنگ های مونزونیتی در مجموعه آذرین لار دارای غنی شدگی از عناصر خاکی نادر سبک و عناصر LIL (به جز Ba) و تهی شدگی از عناصر HFS (Nb، Ta، Ti و Zr) هستند. ناهنجاری های منفی Ba، Nb، Ta و Ti و نسبت Ba/Nb بالا در این سنگ ها ارتباط آن ها با فرآیندهای فرورانش را نشان می دهد. مقدار K2O و نسبت K2O/Na2O بالا، نسبت Sr/Y آداکیتی و ارتباط با جایگاه زمین ساختی پس از برخوردی، مونزونیت های مجموعه آذرین لار را در رده آداکیت های قاره ای یا آداکیت های نوع C قرار داده است. الگوی عناصر خاکی نادر، نسبت Nb/Ta پایین و مشابه پوسته و ارتباط مثبت میان نسبت های Sr/Y و La/Yb بیانگر ذوب پوسته قاره ای تحتانی و دربردارنده آمفیبول است. غلظت بالای Th، ناهنجاری منفی Ce، نسبت Nb/U مشابه با رسوب های فرورانده، غلظت بالای Ni و عدد منیزیمی (Mg#) بیش از 45 نشان می دهد که نه تنها ماگماهایی با برخی ویژگی های زمین شیمیایی مشابه رسوب های فرورانده در تشکیل بخش تحتانی پوسته قاره ای نقش داشته اند، بلکه بخش تحتانی پوسته قاره ای نیز ورقه ای و جدا شده و ماگمای ناشی از ذوب این بخش، طی صعود، برخی ویژگی های زمین شیمیایی پریدوتیت را به ارث برده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
837 تا 852
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!