تاثیر مشاوره جنسی گروهی مبتنی بر نظریه خودتعیین گری بر عملکرد جنسی زنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عملکرد جنسی بخش مهمی از سلامت زنان است و از متغیرهایی که با اختلالات جنسی مرتبط است، ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی است. نظریه خودتعیین گری از مهم ترین نظریه های انگیزش است که علت اصلی رفتار را انگیزه درونی فرد می داند و همچنین سه نیاز روان شناختی خودمختاری، شایستگی و ارتباط را زیربنای رفتارهای انسان می داند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مشاوره گروهی جنسی مبتنی بر نظریه خودتعیین گری بر عملکرد جنسی زنان انجام گرفته است.

روش بررسی

این کارآزمایی بالینی در مورد 104 زن متاهل 18تا49 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی مشهد در دو گروه مداخله و کنترل در سال 1398 انجام گرفته است. گروه مداخله 5 جلسه مشاوره جنسی گروهی 2 ساعته مبتنی بر سازه های نظریه خودتعیین گری با فواصل یک هفته دریافت نمودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های عملکرد جنسی زنان و سازه های نظریه خودتعیین گری (نیازهای بنیادین روان شناختی در فعالیت جنسی) قبل و بعد از مداخله جمع آوری و در نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های تی مستقل، تی زوجی، من ویتنی و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین نمره عملکرد جنسی قبل از مداخله بین دو گروه، اختلاف آماری معناداری نداشت، اما بعد از مداخله، اختلاف میانگین نمرات عملکرد جنسی قبل و بعد از مداخله، در گروه مداخله 02/3±76/2 و در گروه کنترل 73/0±25/0- بود که افزایش معناداری در نمره عملکرد جنسی گروه مداخله نسبت به کنترل مشاهده شد (001/0>p). همچنین بعد از مداخله بین گروه مداخله و کنترل،  اختلاف آماری معناداری در میانگین نمرات خودمختاری، ارتباط و شایستگی مشاهده شد (001/0>p).

نتیجه گیری

ارایه مشاوره جنسی گروهی مبتنی بر نظریه خودتعیین گری می تواند باعث ارضای نیازهای بنیادین در فعالیت جنسی و ارتقای عملکرد جنسی زنان شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
245 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!