بررسی دقت مساحی با پهپاد بدون نقاط کنترل زمینی،RTK و PPK نسبت به GPSهای دستی رایج طرح های جنگلداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

مساحی دقیق جنگل کاری ها دارای اهمیت فراوانی در مدیریت جنگل ها می باشد. اما از سوی دیگر مساحی زمینی جنگل کاری ها با استفاده از GPSهای رایج دستی، مشکلاتی نظیر سختی اندازه گیری در توپوگرافی جنگل، مزاحمت گونه های علفی و چوبی، دقت نسبتا پایین، هزینه و زمان زیاد استفاده از DGPS را به همراه دارد. پهپاد ها مزیت های فراوان نظیر انعطاف زمانی و مکانی در مساحی با تفکیک زیاد در حد سانتی متر دارند.

مواد و روش ها

در این تحقیق از پهپاد عمودپرواز جهت مساحی جنگل کاری ها بدون استفاده از نقاط کنترل زمینی، سیستم RTK)) و یا (PPK) استفاده شد و دقت مساحی بدست آمده با نتایج مساحی حاصله از  GPSهای رایج دستی مقایسه شد. پرنده بدون سرنشین مورد استفاده در این مطالعه پهپاد کوادکوپتر و دارای قدرت تفکیک مکانی متوسط 2/5 سانتیمتر بوده است. جهت مقایسه دقت مساحی از 7 محوطه 0/5، 1، 1/5، 2، 2/5، 3 و 4 هکتار استفاده شد و مساحی با GPS به روش برداشت نقطه و مسیر انجام گردید. مساحی با پهپاد در ارتفاع پرواز 50 و 75 متر صورت گرفت و از مساحی با تیودولیت به عنوان شاخص مقایسه دقت مساحی استفاده شد.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که مساحی با دستگاه های GPS رایج دستی به روش برداشت نقطه، دقیق تر از مساحی به روش برداشت مسیر است و مساحی با پهپاد بدون نقاط کنترل زمینی، سیستم RTK)) و یا (PPK) دقیق تر از مساحی با GPSهای رایج نیست و با افزایش ارتفاع پرواز، خطای مساحی با روندی تقریبا ثابت افزایش می یابد اما با اعمال ضریب تصحیح حاصل از شاخص زمینی، مساحی با پهپاد دقیق تر از GPSهای رایج می گردد و خطا به کمتر از یک درصد کاهش می یابد.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه در ایران، این تکنیک هنوز وارد مطالعات تهیه و اجرای طرح های جنگلداری و پایش جنگل کاری ها و مساحی آنها نشده است، نتایج این پژوهش می تواند در اجرای طرح های جنگلداری تاثیرگذار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!