بررسی سطح و تولید صنوبرکاری های شهرستان صومعه سرا با استفاده از داده های میدانی و سیستم اطلاعات جغرافیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

با توجه به پراکندگی صنوبرکاری ها در شهرستان صومعه سرای استان گیلان و عدم وجود اطلاعات به هنگام، مستند و علمی از وضعیت موجود، تعیین موقعیت دقیق پراکنش، مقدار سطح و حجم صنوبرکاری های آن ضروری است. در تحقیق حاضر نسبت به اندازه گیری سطح، پراکنش و وضعیت صنوبرکاری و آمار بیومتریک درختان صنوبر شهرستان صومعه سرا و میزان تولید چوب آنها به تفکیک هر دهستان اقدام شد.

مواد و روش ها

ابتدا از طریق عملیات میدانی، عرصه صنوبرکاری ها با سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) و استفاده از اپلیکیشن اندازه گیری مساحت با جی پی اس اندروید (GPS Fields Area Measure PRO) جانمایی و بر روی گوگل ارث بارگذاری و الگوی کشت صنوبر تعیین شد. پس از ترسیم پلیگون های صنوبرکاری در گوگل ارث، آنها به ArcGIS انتقال یافته و تبدیل به لایه پلیگونی یکپارچه به فرمت shp (شیپ فایل) شدند. پس از اتمام نقشه هر دهستان، نسبت به کنترل صحرایی آن اقدام و ثبت اطلاعات بیومتریک هر قطعه شامل اندازه گیری های قطر برابرسینه و ارتفاع درختان و محاسبه حجم آنها انجام گرفت و سپس نقشه پراکنش و موقعیت کل صنوبرکاری های موجود شهرستان تهیه شد. همچنین نقشه های اقلیمی دما و بارش این شهرستان با دریافت داده از سه ایستگاه هواشناسی مربوط به بازه زمانی ده ساله (2017- 2008) ترسیم و برخی ویژگی های خاک شهرستان صومعه سرا به تفکیک هر دهستان مربوط به عمق 30-0 سانتی متری خاک با 138 نقطه برداشت تهیه شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که سطح کل صنوبرکاری های شهرستان صومعه سرا به میزان 6944 هکتار می باشد و دهستان ضیابر به میزان 29/65 درصد رتبه اول درصد تخصیص سرزمین به صنوبرکاری را با حداکثر مساحت قطعه صنوبرکاری و بیشترین تعداد و حجم درختان دارد. تعداد 99 عرصه صنوبرکاری مساحت کمتر از 500 مترمربع و تعداد 1584 عرصه صنوبرکاری مساحت بیشتر از یک هکتار را دارند که به ترتیب میزان 3/22 هکتار و 5471 هکتار از سطح صنوبرکاری های شهرستان را شامل می شوند. چوب حاصل از حدود 91 درصد از مساحت کل صنوبرکاری های شهرستان به کشت متمرکز و مصارف صنعتی اختصاص دارد. بیشترین قطر برابر سینه و ارتفاع درختان در دهستان تولمات و کمترین آنها در دهستان هندوخاله به دست آمد. نتایج بررسی ویژگی های خاک نیز نشان داد که بافت خاک دهستان های مورد مطالعه عمدتا بافت لومی-رسی بوده که مناسب کشت و توسعه صنوبر است ولیکن مقدار pH خاک در هر یک از دهستان ها مقادیر متفاوتی را نشان داد.

نتیجه گیری

با توجه به مجموع حجم درختان شهرستان صومعه سرا به میزان 3411884 مترمکعب، این مقدار حجم چوب می تواند حدودا یک چهارم مصرف سالانه چوب کشور را تامین کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!