همگامی آموزش عالی حوزه سلامت و بین الملل سازی آموزش پزشکی در زمان پاندمی کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

محورهای آموزش عالی هرکشور متمرکز بر حوزه های دسترسی بیشتر به آموزش، ارتقای کیفیت آموزش و افزایش عدالت آموزشی در جامعه است. بین الملل سازی آموزش عالی در حیطه آموزش پزشکی فرآیند ادغام هدفمند ابعاد بین المللی، بین فرهنگی یا جهانی در آموزش پزشکی به منظور ارتقاء کیفیت آن و آمادگی فارغ التحصیلان برای فعالیت حرفه ای در جهان است. این مطالعه با هدف بررسی اقدامات آموزشی انجام شده در زمان پاندمی کووید- 19 و تطبیق آن با برنامه بین الملل سازی آموزش پزشکی انجام گرفت.

روش ها

در این مطالعه مروری سیستماتیک، مقالات انتشار یافته با خاستگاه ایران به هر دو زبان فارسی و انگلیسی در رابطه با بین الملل سازی آموزش پزشکی در ایام بروز پاندمی کووید-19 از پایگاه داده های Scopus، Web of Science، PubMed، Cochrane Library، Medlib، Science Direct، Google Scholar، Irandoc، Magiran و SID در محدوده زمانی 2020 تا 2021 و با استفاده از کلید واژه های انتخابی شامل: کرونا ویروس، کووید-19، آموزش پزشکی، بین الملل سازی و ایران به صورت جداگانه استخراج شد. نتیجه این جستجو 1490 مقاله بود که بعد از بررسی و حذف مقالات غیرمرتبط، با استفاده از چک لیست ارزیابی، و نظر داوران تعداد 20 مقاله وارد مطالعه شد.

یافته ها

با انجام مرور سیستماتیک بر 20 مقاله انتخابی در نهایت مشاهده شد بروز پاندمی کووید-19 ، ضمن ایجاد تغییر فرهنگ آموزشی به شکل گسترده در سیستم آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، باعث تغییر پارادایم یاددهی- یادگیری و ارتقاء اعتماد به نفس دانشجویان گردیده و اعضای هیات علمی نیز به توانمندسازی خود اهتمام ورزیدند. زیرساخت های آموزشی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری مورد بازبینی قرار گرفته و متناسب با چالش های آموزش مجازی راهکارهایی ارایه گردیده است.

نتیجه گیری

اقداماتی نظیر الزام تصحیح نگرش یادگیرندگان و مدرسان نسبت به کاربرد آموزش مجازی، به هم راه طراحی مناسب و زیربنایی فناوری ها، بسترسازی مناسب فرهنگی، اجرای کارگاه های آموزشی در زمینه نحوه تدوین محتوا، ایجاد زیرساخت های لازم نرم افزاری و سخت افزاری، ایجاد انگیزه در استادان و دانشجویان در زمینه استفاده از سیستم آموزش مجازی در کاهش چالش های موجود و ارتقای فرآیند آموزشی موثر بوده و همگی در راستای اقدامات بین الملل سازی می باشد.حوزه آموزش پزشکی در ایام شیوع کرونا نه تنها در ارتقای کیفیت آموزش موفق بود، بلکه به سه دغدغه آموزش عالی کشور در حوزه سلامت مبنی بر ایجاد دسترسی، ارتقای کیفیت آموزش و افزایش عدالت و برابری آموزشی پاسخ داده و توانسته قدم های قابل توجهی در کسب مشروعیت جهانی بردارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!