پیش بینی پیامد بالینی در بیماران غیر جراحی مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه با دو معیار REMS و APACHEIII: به صورت مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

روش های بهداشتی- درمانی برای حفظ سلامتی بیماران پیشرفت های زیادی داشته اند، اما ارزشیابی میزان بهبودی و سلامتی مورد انتظار از این روش ها هنوز توسط ملاک هایی ابتدایی مانند تخمین ذهنی و تقریبی پزشکان صورت می پذیرد. که این روش ها احتمال خطایی بسیار زیادی در پیش بینی مرگ و میر و بقا بیماران دارد که این مطالعه باهدف بررسی مقایسه بین معیار REMS و APACHEIII در بیماران غیر جراحی مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه در نیمه دوم سال 1397 انجام شد.

روش ها

در این مطالعه توصیفی مقطعی 662 بیمار به روش تمام شماری وارد مطالعه شدند که جمع آوری اطلاعات نیز با چک لیست انجام شد که در نهایت میزان مورتالیتی با استفاده از سیستم REMS و  APACHE III پیش بینی شد.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد که از 662 بیمار مراجعه کننده (9/55 درصد) 370 نفر مرد بودند، میانگین سنی بیماران 61/14±56/62 سال بود. میانگین نمره APACHE III وREMS  در کل بیماران به ترتیب 96/17±32/53 و 05/4±79/9 بود. میانگین REMS در بیماران زنده 8/3±21/7 و در بیماران فوت شده 41/4±29/13 بود. همچنین ارتباط مستقیم و معنی داری بین نمره APACHE III (437/0=r) و REMS   (241/0=r) با مدت بستری بیماران مشاهده شد. سطح زیر نمودار منحنی ROC برای APACHE III بیشتر ازREMS  بود که نشان از بهتر بودن APACHE III در پیش بینی پیامد بالینی بیماران داشت.

نتیجه گیری

 در مجموع می توان گفت که معیار APACHE III در مقایسه با REMS در پیش بینی پیامد بالینی بیماران بدحال غیر جراحی مراجعه کننده به اورژانس، عملکرد بهتری دارد و همچنین میانگین نمرات  REMS و APACHE III در بیماران فوت شده بیشتر از بیماران زنده مانده بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2383956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!